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dc.contributor.author김헌-
dc.date.accessioned2019-03-15T08:03:43Z-
dc.date.available2019-03-15T08:03:43Z-
dc.date.issued2015-06-
dc.identifier.citation한국디자인문화학회지, v. 21, No. 2, Page. 175-186en_US
dc.identifier.issn1598-6497-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/Article/NODE06543249-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/100880-
dc.description.abstract본 연구는 최근 차세대 스마트 디바이스 활용에 있어 혁신 제품이 확산될 때, 선각수용자(early adopters)와 전기다수자(early majority) 그룹 사이에 ``캐즘(chasm)``이라는 대단절 상태 즉, 기술 확산의 어려움에 주목하여, 내추럴 인터랙션과 사용자 경험의 패러다임을 중심으로 가치 기반의 사용자 경험 요인을 파악하고 내추럴 인터랙션 디자인의 적용 방향을 예측해보는데 그 목적이 있다. 연구방법은 첫째, 문헌 및 선행연구를 통해 내추럴 사용자 인터페이스와 사용자 경험의 개념, 기술 동향 및 패러다임을 살펴보고, 둘째, 사용자 경험요인으로서 개인의 특성을 혁신 성향, 소비자의 욕구, 경험적 태도, 가치 등 총 4개의 범주 안에서 고찰하였으며, 셋째, 사용자 경험 패러다임에 걸맞는 내추럴 인터랙션 디자인의 방향성을 제시하였다. 연구결과로는 사용자의 혁신 성향에 따라, 혁신가로 갈수록 ``소비자 욕구``는 상위욕구가 우세하였고, ``경험적 태도``는 내적동기 유발이 높았으며, ``가치``는 내재적 기인점이 높은 양산을 보였다. 또한, 추출된 인터랙션 디자인 핵심 요소로는 기술적 측면의 ``수고스럽지 않은``, ``똑똑한``, ``개인화된``, ``영리한``, ``반응하는``이 있었고, 감성적 측면은 ``실재감 있는``, ``적절한``, ``기쁜``, ``즐거운``, ``믿을 수 있는`` 속성이 존재했으며, 혁신가로 갈수록 하이테크(high-tech), 하이터치(high-touch) 속성이 우세함을 알 수 있었다. 이처럼 사용자, 디자인 두 관점 모두 고려한다면 이상적인 가치기반의 내추럴 인터랙션 디자인을 구현할 수 있을 것으로 보았으며, 이를 통해 도출한 ``가치기반의 내추럴 인터랙션 디자인을 위한 개인 특성 모형``을 통해 그 방향성을 제시하였다. 본 연구는 소비자 특성을 경험 차원에서 새롭게 해석하여 경험요인의 시각을 넓히는 기초연구에 충실하였으며, 내추럴 인터랙션 디자인의 발전 방향을 모색하고, 사용자 경험 가치의 중요성을 재조명함에 그 의의가 있다. The purpose of this study is to predict the viewing direction of applied natural interaction design. We understand the factors of value-based user experience -mainly the paradigm of the natural interaction and user experience-because recently I had noticed the difficulty of the diffusion of innovative products. Methods are as follows: Firstly, through literature and previous studies we looked at the concept and technology trends and paradigms of natural user interface and user experience. Secondly, I distinguished between the personal characteristics of the user experience factors which were: innovation tendencies, desires of consumers, empirical attitudes and values, which were investigated in a total of four categories. Thirdly, suggesting the direction of the natural interaction design which is worthy of the user experience paradigm. The result of the study, the ‘consumers desire`` is the top desire that was predominantly closer to the innovators. The ‘empirical attitude`` has higher intrinsic motivation and ‘value`` implicitly attributed as high point. Also, extracting a key component of interaction design. There were ‘effortless``, ‘clever``, ‘personalized``, ‘smart`` and ‘responsive`` properties on the technical side. Also, there were ‘real``, ‘appropriate``, ‘pleasurable``, ‘ludic’ and ‘trustworthy’ properties on the emotional side. Additionally, high-tech and high-touch property was dominantly closer to the innovators. Thus, considering both the user and the design point of view, the designer will be able to implement the natural interaction design for ideal value-based design. It presents the direction through ‘the model of personal characteristics for value-based natural interaction design’. This study is a new interpretation of the experience level of consumer characteristics, and then adhere to the basic research to broaden the perspective of the experience factor. I had devised a development of the natural interaction design and ensured its significance and importance of user experience and value.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국디자인문화학회en_US
dc.subject자연스러운 상호작용 디자인en_US
dc.subject사용자 경험en_US
dc.subject혁신 성향en_US
dc.subjectNatural Interaction Designen_US
dc.subjectUser Experienceen_US
dc.subjectInnovation Propertiesen_US
dc.title사용자 경험 중심의 내추럴 인터랙션 디자인 방향 연구en_US
dc.title.alternativeA Study on Direction for the Natural Interaction Design Based on User Experienceen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no2-
dc.relation.volume21-
dc.relation.page175-186-
dc.relation.journal한국디자인문화학회지-
dc.contributor.googleauthor김진형-
dc.contributor.googleauthor김헌-
dc.relation.code2015041239-
dc.sector.campusE-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF DESIGN[E]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF ENTERTAINMENT DESIGN-
dc.identifier.pidhuny-
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COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > ENTERTAINMENT DESIGN(엔터테인먼트디자인학과) > Articles
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