467 0

문화예술교육 참여자의 교육성과 평가가 교육만족에 미치는 영향

Title
문화예술교육 참여자의 교육성과 평가가 교육만족에 미치는 영향
Other Titles
Association between Outcome Evaluation and Satisfaction of Culture and Art Education
Author
박조원
Keywords
문화예술교육; 교육성과 평가; 교육만족; Culture and Art Education; Education Outcome Evaluation; Education Satisfaction
Issue Date
2015-06
Publisher
한국콘텐츠학회
Citation
한국콘텐츠학회 논문지, v. 15, No. 6, Page. 597-605
Abstract
이 연구에서는 정부 지원 사회 문화예술교육 중 시민 대상 문화예술교육 프로그램 참가자의 교육성과 평가가 교육만족에 미치는 영향을 알아보기 위해 한국문화예술교육진흥원 설문조사의 원데이터를 2차 분석하였다. 탐색적 요인 분석 결과 교육성과 평가는 교육내용, 교육운영, 교육자원의 3개 요인으로 구성됨이 밝혀졌으며 이들 교육성과 평가요인들은 모두 교육만족에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 과거 문화예술교육 경험 유무, 참여 형태(단독/동반)를 기준으로 나눈 집단별 분석에서는 각 집단별로 요인별 영향력이 상이한 것으로 파악되었다. 분석된 결과를 바탕으로 문화예술교육의 질 제고를 위한 구체적 방안이 논의되었으며 후속 연구를 위한 아이디어가 제시되었다. The present study investigated how culture and art education participants’ outcome evaluation predicts the satisfaction of the education by performing the secondary analysis of the Korea Arts and Culture Education Service’s (KACES) survey data. Exploratory factor analysis identified three dimensions(content, management, and resources) of education outcome evaluation, and the regression analysis revealed the factors of outcome evaluation influenced the education satisfaction positively. When the sample was grouped according to prior participation experience and companion [participated alone or with other person(s)], the regression analysis showed the differences of the influences between groups. On the basis of the findings, managerial implications for improvement of the culture and art education programs and suggestions for further studies were discussed.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06363454https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/100866
ISSN
1598-4877
Appears in Collections:
COLLEGE OF COMMUNICATION[E](언론정보대학) > JOURNALISM & MASS COMMUNICATION(신문방송학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE