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SPA브랜드 H&M의 콜라보레이션 마케팅 사례 연구

Title
SPA브랜드 H&M의 콜라보레이션 마케팅 사례 연구
Other Titles
A Case Study on Collaboration Marketing of the SPA Brand "H&M"
Author
양진숙
Keywords
패션; 프로모션; 콜라보레이션; Fashion; Promotion; Collaboration
Issue Date
2015-06
Publisher
한국디자인문화학회
Citation
한국디자인문화학회지, v. 21, No. 2, Page. 347-362
Abstract
1990년대부터 나타나기 시작한 콜라보레이션 마케팅은 패션 프로모션의 하나로서 중요성이 점점 더 커지고 있다. 콜라보레이션은 타 브랜드 또는 유명 디자이너가 함께 기획하고 상품을 제작하여 판매하는 전략으로 패션 프로모션에서 종종 사용되는 마케팅 전략이다. 본 연구는 기업의 성공적인 프로모션 전략을 알아 보고자 SPA 브랜드 중 하나인 H&M의 콜라보레이션 사례를 조사, 연구하여 분석함으로써 향후 콜라보레이션 마케팅의 나아갈 바를 제시하고자 하였다. 연구방법은 문헌 연구와 실증적 연구를 병행하였으며 H&M의 콜라보레이션이 2004년부터 시작되어 2014년까지 나타난 사례를 분석하였다. H&M은 10여 년간 총 17회 이상의 콜라보레이션이 진행되었으며 유명 디자이너와의 협업 9회, 브랜드와의 협업 6회, 스타일아이콘 콜라보레이션 2회 등 매년 1-3회씩 콜라보레이션을 진행하였다. 매년 H&M의 콜라보레이션은 상대적으로 합리적인 가격으로 명품을 갖고 싶던 소비자들에게 유명 디자이너의 상품 또는 명품 브랜드의 상품을 쉽게 접할 수 있게 함으로서 성공적인 프로모션으로 활용되었다. 하지만 모든 콜라보레이션이 다 성공적이지는 않았으며 개성이 강한 아티스트와의 콜라보레이션은 소비자의 이목을 끌거나 매출 확대로 끌고 가기에는 어려웠다. 앞으로 SPA 시장은 점점 더 커지고 브랜드들이 늘어나면서 프로모션 경쟁 또한 심화될 것이다. H&M프로모션의 콜라보레이션 사례 분석은 학문적인 면에서 그리고, 앞으로 프로모션의 한 도구로서 콜라보레 이션을 활용하고자 하는 업체에 기초적인 자료로 도움이 될 것으로 생각된다. The importance of collaboration marketing as one factor of fashion promotion continues to grow since 1990. The collaboration marketing is strategy that plan and produce new products with famous designer or another brand, this strategy is often used in for fashion promotion. The purpose of this research suggest the future direction of collaboration marketing through the case studies of collaboration marketing of H&M as successful company. This research combined a literature research and an empirical study, investigated and analyzed the collaboration cases of H&M to 2014 from 2004. The collaboration marketing of H&M the last ten years was done total 16 times in progress, including 9 times with famous designer, 6 times with another brand and 2 times style-icon collaboration and etc.. The collaboration marketing of H&M was used as successful promotion by giving a chance to consumer who want to have luxury goods with resonable prices. But all collaboration have been quite successful, the collaboration with a designer who have a vigorous personality ended in failure. For some years ahead, SPA market will much greater by increasing of many new brands, the competition will be strong. So, this research hope will help companies and researchers in many ways about collaboration marketing.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06543263https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/100856
ISSN
1598-6497
Appears in Collections:
COLLEGE OF DESIGN[E](디자인대학) > JEWELRY & FASHION DESIGN(주얼리·패션디자인학과) > Articles
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