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소셜 감성이 암호화폐 가격 및 거래량에 미치는 영향 분석

Title
소셜 감성이 암호화폐 가격 및 거래량에 미치는 영향 분석
Other Titles
An analysis of social sentiment impact on the price and volume of cryptocurrency
Author
유상이
Alternative Author(s)
Ryu, Sang Yi
Advisor(s)
이상용
Issue Date
2019-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
2017년 말, 전세계적으로 비트코인을 필두로 암호화폐에 대한 투자 열풍이 시작되었으며, 특히 한국은 그 중심에 서 있는 상태이다. 한국의 투자자들이 그간 수익성이 있는 투자 기회를 찾기가 어려웠던 만큼 새로운 투자처에 투자 심리가 몰린 것으로 보인다. 하지만 암호화폐에 대한 이러한 한국의 열기는 자산의 본질적인 가치에 기초한 투자가 아니라 단기적 차익 실현 기대 및 사회적 분위기에 따른 것이기 때문에 심리적 현상에 좌우되는 바가 크다고 할 수 있다. 따라서 본 연구에서는 이를 살펴보기 위해 트위터와 비트코인을 대표로 선정하여 사람들의 소셜 감성이 암호화폐 가격 및 거래량에 미치는 영향을 분석해보았다. 데이터는 2017년 11월 1일부터 2018년 4월 30일까지 총 181일간 트위터상에 노출된 비트코인 관련 게시물과 빗썸/업비트의 비트코인 가격, 거래량을 대상으로 수집하였다. 수집된 트위터 데이터는 감성 분석을 통해 긍·부정어 및 중립어로 정제해주었고, 정제된 긍정어, 부정어, 중립어는 비트코인 가격 및 거래량에 어떤 영향을 미치는지 확인하기 위해 회귀분석 모형에 투입하였다. 회귀분석을 통해 관계를 살펴본 후에는 마지막으로 Granger Causality test를 통해 인과관계 존재 여부를 확인하였다. 그 결과, 긍정어는 비트코인 가격과 정의 관계로 나타났고, 부정어는 부의 관계로 나타났다. 즉 소셜 감성이 비트코인 가격 변동과 높은 상관관계가 있고, 나아가 사람들의 감성이 모여 비트코인 가격에 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 결론적으로 본 논문은 암호화폐 가격 및 거래량에 대한 소셜 감성의 영향을 확인하여 사회적 현상에 대한 설명의 폭을 늘려가는데 의의가 있다. 특히 보다 정확한 결과를 도출하기 위해 암호화폐 시장 도메인에 특화된 감성 어휘 사전을 구축하여 소셜 감성을 분류하였는데, 이는 학문적으로도 의미가 있다.; At the end of 2017, the investment fever for cryptocurrency — especially Bitcoin — has started around the world and South Korea has been at the center of this phenomenon. As much as it was difficult to find the profitable investment opportunity, it seemed that investment sentiment has put more emphasis on new investment. However, the cryptocurrency fever in South Korea is mostly based on psychological phenomenon due to expectation of short-term profits and social atmosphere rather than intrinsic value of assets. Therefore, this study aimed to analyze influenceof people’s social sentiment on price and volume of cryptocurrency in terms of Twitter and Bitcoin. The data was collected for 181 days from Nov 1st, 2017 to Apr 30th, 2018, especially focusing on Bitcoin-related post in Twitter along with price and volume of Bitcoin in Bithumb/UPbit. After the collected data was refined into positive, negative, and neutral words through sentiment analysis, the refined positive, negative and neutral words were put into regression model in order to find out influence of social sentiment on Bitcoin price and its volume. After examining the relationship by the regression analysis, the causal relationship was determined through Granger Causality test. The findings showed that the positive words had a positive relationship with Bitcoin price, while the negative words had a negative relation with it. In other words, the social sentiment is closely related with and affects the changes in Bitcoin price. The findings of the study will be applied to take account of the influence of social sentiment on cryptocurrency price for future investors in cryptocurrency market. This study, for more accurate results, classified social sensitivity by constructing sentiment lexicon which is specialized in cryptocurrency domain and therefore contributed to academic insight.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/100214http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000435095
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > STRATEGIC MANAGEMENT(전략경영학과) > Theses (Master)
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