490 0

신뢰성 및 내구성이 강한 철도전동차용 화재수신기 설계 연구

Title
신뢰성 및 내구성이 강한 철도전동차용 화재수신기 설계 연구
Other Titles
A Study On the Design of Fire Receiver for Railway Vehicles with High Reliability and Durability
Author
홍준기
Alternative Author(s)
Hong, Jun Ki
Advisor(s)
이 주
Issue Date
2019-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현대는 경제 여건 향상에 따른 소득 및 교육의 질적 상승, 사고방식의 서구화로 더 좋은 생활을 누리기 위한 안전 및 환경에 대한 욕구가 증대되고 있다. 이에 국민 삶의 질 향상에 따른 교통형태에서도 서비스의 품질 향상 기대가 요구되고 편안함과 쾌적함이 추구되고 있다. 이는 우리 사회가 경제적 수요 증가에 따른 안전하고 친 인간적이며 친 환경적인 교통수단(예를 들어 철도 등)에 대한 요구가 나날이 증가하는 모습으로 나타나고 있다. 또한, 대도시의 무한한 확대 현상, 수도 이전에 따른 대중교통 이용 증가 등의 요인으로 인한 국가적 교통문제가 더욱 악화될 것으로 인지되고, 국가의 균형적 발전이 국가의 중요한 기준이 되면서 KTX 및 광역 전철에 대한 수요도 커질 것으로 생각된다. 그러나 최근 시간적, 공간적 초월을 통한 KTX 및 SRT 등의 고속열차는 다수의 승객 수송과 대량의 물류이동, 고속 주행이라는 특성 상 열차내의 문제나 화재 등이 발생했을 경우 이에 대한 방책이 매우 제한적이며 없을 수도 있다. 열차의 경우 화재수신시스템은 진동, 노이즈, 충격 등의 환경적인 측면에서도 고려하여야 하기 때문에 잠재적인 화재로부터 신뢰성 확보가 운전 중 매우 중요한 요소이다. 본 논문에서는 철도차량에 화재가 발생할 경우 열과 연기에 의한 화재를 감지하여 이를 신속하게 화재진압 할 수 있는 화재수신기의 개발에 대해 연구하였다. 화재는 매우 큰 피해를 일으키며 확산되기 시작하는 인화점(flash over point)에 이르기 전에 신속하게 진압하는 것이 무엇보다 중요하므로 화재수신기와, 화재진압장치인 고압 미세 물 분무 소화설비와 연계하여 동작할 수 있는 철도전동차용 화재수신기 개발이 요구 되고 있다. 특히 철도기술 측면에서 철도기술과 ICT(정보통신기술) 및 IoT(사물인터넷)가 융합된 형태의 여러 최신의 첨단 기술이 요구되고 있다. 본 논문에서는 이러한 특성들을 고려한 화재수신기 연구에 주안점을 두었다.; In modern times, the quality of traffic service is required to be improved due to the improvement of the quality of life. This shows that demand for safe, comfortable and environmental railway transportation is increasing day by day in social and economic demand. However, recent high-speed trains such as KTX and SRT are defenseless against the occurrence of disasters in transporting passenger cars and major logistics due to high-speed traveling. In the case of trains, since the fire receiving system must be considered in terms of environmental aspects such as vibration, noise, and shock, it is very important to secure reliability from potential fire in train operation. In this paper, the development of a fire receiver capable of detecting fire by heat and smoke in the event of a fire in a railway vehicle and quickly suppressing it is studied. Since it is more important than the early fire suppression before the fire reaches a flash over point where the flame is explosively increasing, it is required to develop a fire receiver for a railway train which can operate the fire receiver quickly and accurately. In particular, various advanced High technologies combining railway technology and ICT are required in terms of railway technology. In this paper, we have a characteristic aspect of fire receiver research considering these characteristics.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/100030http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000435126
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF ENGINEERING[S](공학대학원) > RAILROAD SYSTEM ENGINEERING(철도시스템공학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE