TY - JOUR AU - 백정희 DA - 2016/07 PY - 2016 UR - http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3461091 UR - https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102553 AB - 본 연구는 한국의 문화예술교육정책의 변화를 살펴보고 무용교육의 실천과제를 탐색하기 위하여 첫째, 한국의 문화예술교육 정책의 전반적 상황을 살펴보고, 둘째, 한국의 제도권 교육 현장에서 무용교육의 실천과제를 論하였다. 연구방법은 문화예술정책, 문화예술교육 및 학교교육현장 사례를 찾아 볼 수 있는 문헌자료 분석방법을 사용하였다. 그 결과 현재 한국의 문화예술교육정책은 1993년부터 ‘전통문화 예술의 보존과 발전’의 방향에서, 현재의 문화 융성의 시대에 맞는 교육으로 진행되어왔다. 제도권 현장에서 교육의 목표는 예술가 육성에서 우리문화의 보존과 발전, 다음에는 문화를 향유할 수 있는 국민 육성, 문화 국민육성 그리고 현재는 문화예술을 통한 창의인재 육성이 되었다. 실천 과제로는 여러 측면의 방법론적 실천전략의 필요와 교육 현장에서의 교수자의 전문성 보강이 필요한 것으로 나 타났다. This article, in order to review changes in the Korean cultural art education policies and to study the practical tasks of dance education, firstly, figured out the comprehensive situations of the Korean cultural art education policies, and secondly, discussed the practical tasks in the institutional education field in Korea. The method of this study was make an analysis incultural art education policies and resolve in the institutional education field ,As a result, the current Korean cultural art education policies has progressed from the direction of ``conservation and development of traditional cultural arts`` in 1993 to the present one suitable to the era of cultural enrichment. In the institutional field, the purpose of education has changed from the early rearing of artists to ``conservation and development of the Korean culture`` to rearing citizens and cultural people who can share and enjoy culture to the current rearing creative talents through cultural art. For the practical tasks, it necessitates methodological practical strategies in various aspects and supplement of educators`` expertise in educational field. PB - 한국체육학회 KW - Korean cultural art education KW - institutional education KW - cultural art education policy KW - creative talent KW - practical task TI - 한국문화예술교육정책과 학교무용교육의 실천과제 연구 TT - A Study on the Korean Cultural Art Education Policies and the Practical Tasks of School Dance Education IS - 4 VL - 55 T2 - 한국체육학회지 ER -