TY - JOUR AU - 김경혜 DA - 2016/02 PY - 2016 UR - http://www.newnonmun.com/article=10753128? UR - http://hdl.handle.net/20.500.11754/31780 AB - 본 연구는 초등학교에서 실시되고 있는 영어과 수준별 이동수업이 학생들의 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보기 위해 서울 소재 H 사립초등학교의 5,6학년 학생 219명을 대상으로 설문조사를 실시하여 수준별 이동수업에 관한 전반전인 인식 및 태도와 정의적 영역에 대한 영향을 분석하였다. 분석 결과로 수준별 이동수업의 세 가지 주요 현상이 도출되었다. 첫째, 수준별 이동수업에 대해 상위권 반일수록 긍정적인 태도를, 하위권 반일수록 부정적인 태도를 보였다. 둘째, 상위권 반 학생에 비해 하위권 반 학생일수록 불안감이 높고 태도, 흥미도, 자신감 영역이 낮았다. 셋째, 선행연구에서 언급된 수준별 이동수업의 문제점들이 본 연구에도 동일하게 나타나 수준별 이동수업의 문제점에 대한 현실적인 개선방안 제고가 시급함이 나타났다. 이에 연구자들은 다음과 같이 제언하였다. 첫째, 학생들이 수준별 이동수업에 대해 부정적인 인식을 느끼지 않도록 성적 이외에 수행평가 및 학생의 흥미, 적성 등 다양한 방법을 고려한 반편성 방안을 개발한다. 둘째, 학생들이 서로 연대감을 느낄 수 있도록 방과 후 교실을 통한 다양한 클럽활동 또는 소모임을 활성화 시킨다. 셋째, 교사는 동료교사들과 협력하여 학습자의 다양성을 수용하며 영어 학습을 촉진할 수 있는 다양한 교수법 및 평가방법을 개발한다. 넷째, 학생들이 영어에 대해 자신감과 흥미를 가질 수 있도록 긍정적인 학습 환경을 조성해야 하며, 학교당국의 지속적이고 적극적인 문제해결 노력이 필요하다. The purpose of this study is to analyze the effects of level-based English classes on the affective domains of the elementary students and to make suggestions for its improvement. For this, the researchers surveyed a total of 219 students on their overall perception of level-based English classes and its influence on their affective domains. The findings revealed: First, the students in higher classes showed positive attitude toward level-based English classes while the students in lower classes showed the opposite. Second, the students in higher level classes showed high scores in attitude, interest, and confidence and low scores in anxiety, while the students in lower level classes showed low scores in attitude, interest, and confidence but high scores in anxiety. Third, the issues with level-based English classes reported in the previous research were also found in this study, indicating the urgent need for realistic measures for improvement of level-based English classes. Based on these findings, the following suggestions were put forwards; First, a multi-dimensional placement system should be developed so that the students can feel positively about level-based English classes. Second, a diverse activities such as small size group work or club activities should be organized for the the students in different level of classes to develop rapport among them. Third, teachers should prepare various educational resources and methods which can give more confidence, interest, and attitude. Lastly, teachers ought to promote joyful environment with positive feedbacks cheers. PB - 학습자중심교과교육학회 KW - 수준별 이동수업 KW - 초등영어 KW - 정의적 특성 KW - culture education KW - textbook analysis KW - 2009 national curriculum TI - 영어 수준별 이동수업이 초등학교 학생들의 정의적 영역에 미치는 영향 및 개선 방안 TT - The Effects of Level-based English Classes on the Affective Domains of the Elementary Students and Suggestions for its improvement IS - 2 VL - 16 T2 - 학습자중심교과교육연구 ER -