TY - THES AU - 최자인 DA - 2007/08 PY - 2007 UR - https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/148885 UR - http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000407417 AB - 한국무용과 장단은 불가분의 관계로 꾸준히 그 맥을 같이 해왔고, 장단의 템포와, 강, 약의 흐름에 따른 춤의 호흡과 춤사위 간의 관계를 인식함으로써 한국무용의 원리를 깨우칠 수 있었다. 본 연구자는 이러한 원리에 입각하여 현재 예고의 한국무용 수업 현황과 그에 따른 학생들의 장단 관련성에 관한 인식도를 조사하여 한국무용 수업의 교육적 효과를 높이고자 문헌조사와 각 학교별 웹 사이트 및 방문 조사, 설문조사를 통하여 연구를 실시하였다. 통계처리는 통계분석 전문프로그램인 SPSS 13을 사용하였으며, 무용경력, 교육과정의 만족 여부, 과외수업 여부, 타악실기 유무에 따라 수업만족도, 반주장단의 효과인식, 장단인식의 차이가 있는지를 알아보기 위해 분산분석(ANOVA)과 t-검정(Independent sample t-test)을 실시하였고 그 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 무용 경력에 따른 분석 결과 무용 경력이 높을수록 현 수업의 반주장단 효과인식과, 장단인식도가 대체로 높았고, 교육과정 만족 유무에 따른 분석 결과 교육과정에 만족 할수록 수업의 만족도와 현 수업의 반주장단의 효과인식, 장단의 인식도 모두 대체로 높았다. 둘째, 과외 수업 유무에 따른 분석 결과 과외 수업을 받지 않는 경우가 수업만족도, 현 수업의 반주장단 효과인식, 장단인식도 모두 높은 수치가 나타났다. 셋째, 타악실기 유무에 따른 분석 결과 수업만족도는 통계적인 차이가 없었으며, 현 수업의 반주장단 효과 인식 면과 장단의 인식도면에서는 타악실기가 있는 경우가 장단이 주는 리듬감과 창의성의 부분에 높은 수치를 보였다. 넷째, 한국 춤 수업의 장단 관련한 타악실기, 반주강사, 장단을 활용한 창작수업 필요성 인식에서는 필요하다는 대답이 높게 나타났다. 이와 같은 연구 결과를 통해 대학 입시에 치우친 입시 위주 교육에서 벗어나, 예술 고등학교 무용 교육 목표 아래 다시금 교육의 정신을 새로이 하여 한국무용 수업의 질적 수준을 향상시킬 수 있는 학교 환경을 만들어야 하는 당면 문제를 해결해야 할 것이다.; Korean traditional dances and rhythmic beat have shared their vitality, maintaining inseparable relationship, and, accordingly, by recognizing the relationships between the dances' breaths and motions with respect to rhythmic tempo and dynamics, one can learn the principle of Korean traditional dances. Recognizing this, this research was performed to find out status of Korean dance curriculums and students' recognition level on the relationship between the dances and the beat in Arts highschool, and further to enhance the educational efficiency of Korean dance curriculum; and for the research, search of prior publications, visits of school web-sites, and visits and surveys at school campuses were carried out. As for statistical analysis, SPSS 13, a statistical specialty program, was used, and ANOVA analysis and independent sample t-test were conducted in order to find out any differences in satisfaction level on class lessons (3 questions), recognition on accompaniment rhythmic beat effects (7 questions), and recognition on rhythmic beat (6 questions), with respect to dancing experiences, satisfaction level on the curriculum, influence from any previous private lessons, and influence from any previous percussion instrument lessons. The results of the study are as following. Firstly, in comparative analysis in relation to dancing experiences, the more the dancing experiences were, the higher were the recognition on the accompaniment beat effects, and on beat recognition; and in analysis in relation to satisfaction level on the curriculum, the higher the satisfaction level was, the higher were the recognition on the accompaniment beat effects, and on beat recognition as well to a large extent. Secondly, in comparative analysis in relation to private lessons, students who did not receive private lessons showed higher level of satisfaction with classes, and higher level of recognition on the accompaniment beat effects, and in beat recognition as well. Thirdly, in comparative analysis in relation to any previous percussion instrument lessons student might have received, satisfaction level on curriculum did not show a statistical difference, and students who had had previous percussion instrument lessons showed higher scores on the feel of rhythm and creativity aspect. Fourthly, high scores were marked on the recognition of the need of percussion instrument lesson, accompaniment instruction, creativity lesson utilizing rhythmic beat related to Korean traditional dance curriculum. Through such a study as this, the contemporary educational issues should be resolved, such as overcoming the college-entrance exam oriented education, and establishing educational environment in which the quality of Korean dance education can be upgraded under the original objective of Arts highschool's dance music education with renewed educational spirit. PB - 한양대학교 TI - 예술 고등학교 한국 무용 수업 현황 및 인식도 분석 TT - Study on status and recognition level of Korean traditional dance curriculum in arts highschool TA - Choi, Ja-In ER -