TY - THES AU - 양인수 DA - 2008/08 PY - 2008 UR - https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/146115 UR - http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000410087 AB - 본 논문은 현행 노동부지원하에 이루어지는 국가공인 전산세무회계교육의 현황파악과, 개선방안에 관한 연구를 목적으로 하고 있다. 본 연구는 두 가지의 주제로 진행되었다. 첫 번째 연구주제는 현행 전산세무회계 교육과 관련한 국가공인자격증의 종류와, 현재 가장 많이 수강을 하고자 하는 교육을 실증하였다. 따라서 첫 번째 연구목적은 전산세무회계 교육이 현재 가장 많이 수강하고 있다는 것을 보여주고, 그 가치가 있다는 것만큼 현재의 교육상태가 올바른지를 파악하여 제시하는 것이다. 두 번째 연구주제는 과연 이런 교육을 받은 후 , 교육생에게 어떠한 부분에 있어서 가장 큰 도움이 되는 지를 실증하였다. 따라서 두 번째 연구의 목적은 전산세무회교육이 실제 교육생들의 목적인 현재의 업무에 많은 도움이 되고 있다는 것과, 이직, 자기계발, 자격증취득 등에서도 충분한 도움이 되고 있는지를 보여주어서, 교육의 필요성을 제시하는 것이다. 본 연구는 학교에서 배우는 전산세무회계교육의 개선방안에 대해 연구한 선행연구와는 달리, 현재 재직자들이 전산세무회계교육을 통하여 실무와 직무능력을 향상시키는데 있어서 많은 도움을 받고있다는 것을 보여주고 있다. 또한 논문연구자가 기존의 대학원생 입장에서 한발 나아가, 현재 전산세무회계를 강의하는 현직 강사 입장으로 연구를 하여, 보다 구체적실증적으로 접근을 하였다는데 그 의의가 있다.; In this dissertation, I showed the study what is influence on the students in addition to the present status of certified public computerized tax accounting education which is supported by the Ministry of Labor. This study is handled two themes, the first thing demonstrates educations which have many student for its lesson, moreover, classes of certified public licenses which is concern with a present computerized tax accounting education. so it showed a computerized tax accounting education that many students attending a lecture at this times, besides, it showed if it has been educating rightly as worth as many students. The second theme demonstrated in which parts it gives influence mostly on students after this kinds of education, so I would like to suggest the necessity of the computerized tax accounting education after showing that it gives many help to the students for there self development changing a job, enhancing duty competence, and so forth. This dissertation approached a improving ways in computerized tax accounting education differently from previous dissertations. it showed that many students are being helped to enhance their executive ability in their working places as well as their job ability through computerized tax accounting education actually, even more approached the study in the concrete and empirically from a present instructors who is teaching a computerized tax accounting at this moment. PB - 한양대학교 TI - 전산세무회계교육의 개선방안에 관한 실증적 연구 TT - An Empirical Study on Improving Ways in Computerized Tax Accounting Education TA - Yang, In Su ER -