TY - JOUR AU - 김영재 DA - 2018/03 PY - 2018 UR - http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE07419402 UR - https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/99130 AB - VR 엔터테인먼트 콘텐츠 중 테파파크의 어트랙션은 현실 차원의 스릴감을 포함하여 가상현실에서의 개연성 있는 이야기를 통해 즐거움을 추구한다. 최근 VR테마파크 개관이 증가하여 향유경험이 대중화 되는 가운데, 본격적으로 VR 엔터테인먼트 콘텐츠의 필요성이 대두되고 있다. VR어트랙션은 하나의 VR콘텐츠 장르로서 현실의 체험과 가상현실에서의 스토리 경험이라는 두 가지 차원의 체험의 질을 높이는 노력이 필요하다. 본 고는 VR어트랙션의 VR미디어의 특성과 테마파크의 어트랙션 체험 요소를 융합하고, 전략적으로 이야기를 개발하여 웹툰으로 트랜스미디어 스토리텔링 전략을 활용한 VR어트랙션 〈VOLT〉를 분석하였다. 현실 차원의 체험에서는 가상세계로의 출입을 담당하는 플랫폼 공간 디자인, 가상공간 사운드와 암전의 내부 환경 및 그래피티가 그려진 라이드 구조물, 현장 크루의 전략적 개입 등 으로 만들어지는데, 이는 곧 가상현실의 체험성을 강화시키는 요소로 수렴되었다. 웹툰〈VOLT〉는 가상현실에서의 체험을 강화하는 스토리성을 강화시켰다. 속도와 방향을 가진 지향성의 스토리텔링을 통해 현실차원의 스릴감과 흥분을 고조시킴과 동시에, VR어트랙션에서 압축적으로 제시된 이야기는 웹툰을 통한 트랜스미디어 스토리텔링 전략으로 〈VOLT〉의 이야기를 지속, 강화, 확산가능성을 만들어내었다. 이러한 스토리성 강화는 일링크스로의 놀이를 미미크리의 차원으로 전환시키며 VR어트랙션 콘텐츠 체험의 질을 높여 주는 것으로 파악하였다. VR content is a storytelling of space, and enjoyers have the freedom to gaze around the virtual world freely. Therefore, it is important for ‘sight-line design’ to move, distribute and concentrate the viewer’s gaze to the space intended by the producer through the VR content storytelling strategy. In this study, virtual frame, the combination of linearity and nonlinearity, and the distribution and concentration of the sight-line of space and the stage of movement are presented as features of storytelling of VR contents. Although the VR media itself does not have a predetermined frame, it has an active, subjective, temporal ‘instant frame’ due to the view limit of the viewer. Especially, the VR video has a linearity to understand the story through all the major story constitution points, and also has a nonlinearity that seeks freedom of view between constituent points. Therefore, it is necessary to plan the virtual frame in advance and to design the sight-line design strategy in the space where the flow of the gaze considering the enjoyment of the linearity and the nonlinearity and the concentration and the dispersion are appropriately arranged. In this study, VR animation 〈INVASION!〉 Was analyzed as text, According to the density of sight-line, the space could be divided into main story space, secondary space, empty space and potential space, The sight-line guidance strategy of the stepping legs by the character’s sight-line and virtual frame movement was confirmed. Finally, we confirmed the possibility of speed control through repetitive sight-line induction pattern. PB - 한국애니메이션학회 KW - VR어트랙션 KW - VR테마파크 KW - 가상현실 KW - 스토리텔링 KW - 경험 KW - VR KW - virtual reality KW - content KW - storytelling KW - narrative TI - VR 테마파크 어트랙션 ˂VOLT˃ 체험 연구 TT - A Study on VR Theme Park Attraction 〈VOLT〉 Experience IS - 1 VL - 14 T2 - 애니메이션연구 ER -