박조원
2019-04-17T06:15:26Z
2019-04-17T06:15:26Z
2016-04
한국콘텐츠학회 논문지, v. 16, No. 4, Page. 123-131
1598-4877
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06667085
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/102226
이 연구는 미술관 관람객을 대상으로 실시한 설문 조사 분석을 통해 미술관의 관람 동기와 관람을 통해 지각된 체험의 질이 관람 만족에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 요인 분석을 통해 미술관 관람 동기가 ‘지식 추구’, ‘휴식 추구’, ‘문화 동경’, ‘유대 결속’의 차원으로 구성됨을 밝혔으며, 지각된 체험의 질은 ‘심미/오락’, ‘교육’, ‘일상 탈출’, ‘소속감의 4개 차원으로 구성됨을 확인하였다. 이어 회귀 분석을 통해 동기와 지각된 체험의 질이 만족에 미치고 있음을 발견하였다. 이러한 분석 결과를 토대로 만족도 제고를 통한 박물관운영의 개선을 위한 방안이 논의되었으며 후속 연구를 위한 아이디어가 제시되었다.
The present study attempted to explore the impact of art gallery visitors’ motivation and perceived quality of experience on satisfaction. For this purpose surveys were conducted at art galleries. The factor analyses identified four dimensions (knowledge, leisure, yearn for culture and art, and relationship) of motivations and another four dimensions (esthetic/entertainment, education, escapist, and sense of belonging) of perceived quality of experience. Subsequently, regression analyses revealed the influence of motivations and perceived quality of experience on satisfaction. Based on the findings, managerial implications and suggestions for further studies were discussed.
ko_KR
한국콘텐츠학회
미술관
관람 동기
지각된 체험의 질
만족
Art Gallery
Motivation to Visit
Perceived Quality of Experience
Satisfaction
미술관 관람 동기와 지각된 체험의 질이 관람 만족에 미치는 영향
The Impact of Art Gallery Visitors’ Motivation and Perceived Quality of Experience on Satisfaction
Article
4
16
123-131
한국콘텐츠학회 논문지
박조원
2016019321
E
COLLEGE OF COMMUNICATION[E]
DEPARTMENT OF JOURNALISM & MASS COMMUNICATION
parkjowon