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학교전담경찰관의 직무특성과 직무성과에 관한 연구

Title
학교전담경찰관의 직무특성과 직무성과에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Job Characteristics and Job Performances of the School Police Officers
Author
염건웅
Alternative Author(s)
Yeom, Gun Woong
Advisor(s)
최병대
Issue Date
2019-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
학교전담경찰관은 2011년 대구중학생 사망사건을 계기로 학교폭력에 대응하기 위하여 정부차원의 논의를 거쳐 2012년 발대한 경찰청 여성청소년과에 소속된 경찰조직이다. 학교전담경찰관 제도는 6년여의 짧은 시행기간 동안 폭력서클 해체 및 재결성 방지, 학교안팎 청소년 관리, 우범지대 순찰, 가해학생 선도 및 피해학생 보호 등 학교 내에서 해결하기 어려운 직무를 담당하여 학교폭력 예방에 긍정적인 기능을 수행하였다. 시행 초기단계의 이러한 가시적 성과에도 불구하고 2016년에는 학교전담경찰관 개인의 일탈로 사회적 물의를 일으킨 사건이 있어 학교전담경찰관 제도자체에 대한 회의론이 있었고 학교전담경찰관에 대한 근거법령도 2017년 12월에야 마련되어 2018년 현재, 학교전담경찰관은 학교전담경찰관 조직의 기틀을 세우는 계기가 되었다. 학교전담경찰관제도는 6년여의 짧은 시행기간으로 인해 관련 연구는 초기단계이다. 현재까지의 연구들은 외국 학교전담경찰관 사례와 직무특성을 비교한 연구와 학교전담경찰관의 근거 법령이 마련되기 전 법률적 개선방안에 대한 연구가 주요 연구과제였다. 타 공공조직과 사기업의 직무특성과 조직성과의 관계에 관한 연구는 다양한 측정방식과 대상으로 선행연구들이 수행되어 왔지만, 학교전담경찰관조직은 시행 초기단계이기 때문에 직업특성에 의한 직무스트레스, 직무특성, 조직성과의 관계에 대한 연구가 전무하였다. 일반적으로 경찰관들은 다른 직종의 종사자들에 비해 직무스트레스가 높은 편에 해당한다고 볼 수 있다. 그 중에서도 학교전담경찰관은 2017년 학교전담경찰관제도에 대한 근거법령이 마련되기 전까지 학교전담경찰관 존폐에 대한 두려움과 학교와 연계기관, 학생과 교사를 동시에 수시로 대면하여 면담을 실시해야 할 뿐만 아니라 가해학생 선도와 피해학생 멘토링 역할을 동시에 수행해야 하는 전문가적 직업역량을 발휘해야하기 때문에 일반경찰관에 비해 상대적으로 직무스트레스가 높은 것으로 인식되고 있다. 학교전담경찰관의 이러한 직업특성에 의한 직무스트레스와 함께 학교전담경찰관의 직무특성을 주요 직무에 따라 7가지로 구분하고 현재까지의 조직성과를 평가하기 위해 학교전담경찰관의 조직성과를 직무만족도, 조직몰입도, 이직의도를 중심으로 인구통계학적변수와 함께, 13개 시·도 경찰청에서 근무하는 학교전담경찰관 367명을 대상으로 조사를 실시하고 빈도분석과 차이검증, 상관관계 분석을 실시하였다. 따라서 본 연구는 초기단계에 있는 학교전담경찰관의 직업특성에 의한 직무스트레스, 직무특성, 조직성과를 기술적으로 분석함으로써 향후 학교전담경찰관제도 연구에 기본적 정보를 제공하는 것을 목적으로 하며 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 학교전담경찰관의 직업특성에 의한 직무스트레스와 직무성과의 기술통계 분석결과는 다음과 같다. 학교전담경찰관의 직무스트레스의 평균값은 2.60으로 측정되어 보통보다 다소 낮은 편인 것으로 해석된다. 직무만족도의 평균값은 3.52, 조직몰입도의 평균값은 3.34, 이직의도는 2.72로 측정되었다. 본 연구의 측정도구가 5점 척도인 것을 감안하였을 때 학교전담경찰관의 경우 직무만족도와 조직몰입도는 보통정도로 나타났고 이직의도는 보통보다 조금 낮게 나타났다. 둘째, 학교전담경찰관의 직무특성에 관한 빈도 분석결과는 다음과 같다. 직무활동 중 예방활동의 중요도와 할애시간이 41∼60%라고 응답한 비율이 27.2%(100명)로 가장 많았고, 117신고처리는 20%이하라고 응답한 비율이 32.4%(119명)으로 가장 많았으며, 폭력서클파악해체와 경학협력도 20% 이하의 응답비율이 각각 67.8%(249명)과 33%(121명)로 조사되었다. 자치위원회참석업무는 40∼60%라는 응답비율이 29.4%(108명)으로 나타났고, 사후관리도 40∼60%라는 응답비율 27.5%(101명)으로 조사되었다. 위기청소년 발굴․지원활동은 21∼40%라는 응답비율이 28.1%(103명)로 조사되었다. 셋째, 학교전담경찰관의 인구통계학적 변수에 따른 분석결과는 다음과 같다. 응답자의 근무지역은 경남이 73명(19.9%)으로 가장 많았고, 남성이 198명(54%)으로 여성보다 많았다. 연령은 30대가 176명(48%)으로 가장 높은 빈도를 보였고, 학력은 대졸이 273명(74.4%)으로 가장 많은 수를 차지했다. 입직경로는 공채가 265명(72.2%), 계급은 순경이 147명(40.1%), 담당직무근속년수는 2년이 92명(25.1%)로 가장 많은 빈도수를 보였다. 1인당 담당학교 수는 14개와 16개가 각각 37명씩(10.1%)으로 가장 많은 빈도수로 나타났다. 담당학교의 종류는 초등학교와 중학교, 고등학교 세 개 종류를 동시에 맡고 있는 경우가 204명(55.9%)으로 가장 높게 나타났다. 넷째, 학교전담경찰관 집단 간 차이분석 결과는 다음과 같다. 학교전담경찰관의 직업특성에 의한 직무스트레스에서는 학교전담경찰관의 근무지역(F=3.300, p<0.001)과 성별(t=-3.211, p<0.01), 연령(F=5.233, p<0.01), 전공(F=2.861, p<0.05), 계급(F=3.814, p<0.01)에서 유의미한 차이가 나타났다. 학교전담경찰관의 직무특성에 대한 집단 간 차이 분석 결과, 예방활동에서는 연령(F=3.076, p<0.05)과 현업근속년수(F=2.793, p<0.05)에서 유의미한 차이가 나타났고, 117신고처리 등의 직무비중은 근무지역(F=3.388, p<0.001), 연령(F=3.083, p<0.05), 전공(F=2.553, p<0.05), 총 담당학교 수(F=5.401, p<0.001)에서 유의미한 차이가 나타났다. 학교폭력경찰관 구성 집단 간 폭력서클의 파악 및 해체 직무의 차이를 분석 한 결과에서는 학교전담경찰관의 연령(F=3.600, p<0.05)에서 유의미한 차이를 보였고, 자치위원회 참석 직무는 근무지역(F=2.489, p<0.01)과 담당학교 종류 수(F=2.533, p<0.05), 총 담당학교 수(F=4.825, p<0.01)에서 유의미한 차이를 보였다. 사후관리직무에서는 총 담당학교 수(F=2.508, p<0.5)에 따라서 유의미한 차이가 나타났고, 위기청소년지원직무는 근무지역(F=2.616, p<0.01)에 따라서 유의미한 차이를 보였으며, 경학협력 직무에서는 집단 간 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 학교전담경찰관의 직무성과에 대한 집단 간 차이분석 결과, 학교전담경찰관의 집단 간 직무만족도는 근무지역(F=1.936, P<0.5)에서 유의미한 차이를 보였으며, 조직몰입도에서는 대졸이상의 학력을 가진 학교전담경찰관으로 대상을 한정했을 때, 전공(F=2.590, p<0.5)에서 유의미한 차이가 나타났고, 이직의도는 근무지역(F=1.963, p<0.5)에 따라서 유의미한 차이가 나타났다. 마지막으로 변수 간의 상관관계분석결과에서는 직무특성 중 예방활동(r=0.125 p<0.05), 117신고 처리 등의 직무(r=0.135, p<0.01), 경학협력(r=0.108, p<0.05)직무는 직무만족도와 정(+)의 상관관계를 나타냈다. 학교전담경찰관의 직무특성 중 예방활동 경학협력(r=0.116, p<0.05)은 조직몰입도와도 정(+)의 상관관계를 나타났다. 직업특성에 의한 직무스트레스는 직무만족도(r=-0.456 p<0.01)와 조직몰입도(r=-0.262, p<0.01)에 부(-)적인 상관관계를 보였고 이직의도(r=0.199, p<0.01)에는 정(+)의 상관관계를 나타냈다. 기술통계 분석결과, 학교전담경찰관의 직무특성에서는 예방활동, 자치위원회참석, 사후관리가 40∼60%의 직무중요도를 보여 타 직무활동에 비해 업무의 중요도와 할애도가 높고, 이를 통해 학교전담경찰관의 직무가 주로 학교 내에서 학생들과 교사를 상담하고, 학교폭력 대응 및 신고요령을 주지시키는 활동과 함께 학교폭력 자치위원회에 참석하여 사안 별로 전문기관에 연계해 주는 활동을 주로 수행하고 있다는 사실을 확인하였다. 종합적인 분석결과, 학교전담경찰관들의 직업특성에 따른 직무스트레스 정도는 보통보다 다소 낮은 편이었고, 직무만족도와 조직몰입도는 보통정도로 나타났으며, 이직의도는 보통보다 낮게 나타났다. 따라서 2017년 학교전담경찰관 근거법령이 마련되고 조직이 기틀을 잡아나가는 현재, 학교전담경찰관들의 조직성과는 보통 정도의 수준으로 평가될 수 있다. 차이분석 결과에서는 직무특성과 직무성과에서 학교전담경찰관의 집단 간에 유의미한 차이가 나타났는데, 직무특성에서는 직무특성에 따라 근무지역별 차이가 많이 나타났고, 직업특성에 의한 직무스트레스에서 특히 집단 간 유의미한 차이가 다수 발견되었다. 또한 상관관계 분석결과에서 직업특성에 의한 직무스트레스가 학교전담경찰관의 직무성과에 부적인 상관관계를 보여 직업스트레스에 의한 학교전담경찰관의 성과하락이 예상된다. 공적조직의 일부인 학교전담경찰관의 경우, 사기업조직보다 높은 조직성과를 보이지만 그럼에도 불구하고 역할모호성과 역할갈등으로 인한 직무스트레스가 근무지역, 성별, 연령, 전공, 계급에서 차이를 보였고 성과에도 부정적인 상관관계를 보였다. 결론적으로 학교전담경찰관의 직무스트레스 및 직무특성과 직무성과에 대해 개별적으로 파악한 결과, 학교전담경찰관의 직무스트레스 관리 및 개선방안과 함께 정책적으로 표준화된 매뉴얼과 공식적으로 명확화된 지침의 필요성이 제기된다.
The School Police Officer has been founded by the Women & Juvenile Affairs Division in Korean National Police Agency through the government discussion to deal with school violence since the middle school student’s suicide due to the school violence in DaeGu, 2011. The school police system performed positive functions for prevention of school violence, even though its enforcement period is only 6 years. For example, dissolution of school gangs, prevention against re-forming of school gangs, managing of adolescents both in-school and out-of-school, patrol of crime-ridden district, guiding assailants of school violence back into the right path, and protection of victim as well. In spite of significant achievements of school police officer policy in the first stage of implementation, one of the school police officers has made a scandal and it brought out skepticism of the policy. Moreover, the relevant statutory provisions of the school police officer has finally announced in December, 2017, and it made the foundation of the organization in school police officer in 2018. Due to the short implementation period, the studies about the policy of school police officer are in its early stages. Those studies have focused on the cases of the school police officer in other countries, comparison of job characteristics, and improvement proposal for the relevant statutory provision. The relationship between job characteristics and organizations in other national institutes or private business organizations has been studied by various measurements for many samples but there is no study about the relationships among job stress, job characteristics, and organizations about school police officer due to its short implementation period. In general, police officers are more likely to have job stress than those in other professions. Especially, school police officers are perceived to have higher job stress than general police officers because they had to conduct interviews both schools’ teachers and students at the same time and performed the role of mentor for both perpetrators and victims in school violence until the relevant statutory provisions of the school police system is enacted in 2017. This study classified job characteristics of the school police officer into 7 categories according to their major duties including job stress. Furthermore, 367 school police officers in 13 different regions have participated to assess organization achievement focusing on job satisfaction, organization commitment, and turnover intention. The study conducted the results of frequency analysis, t-test, and correlation. Therefore, the purpose of this study is to provide the basic information to the future research of the school police officer system by technically analyzing job stress, job characteristics, and organizational performance of school police officer in their early stages, and it derived the following results. First, here is the result of the frequency analysis about job characteristic and job achievement of the school police officer. The average value of job stress for school police officer is estimated at 2.60, which is considered lower than the normal. The average value of job satisfaction among job performances was 3.52, the average value of organizational commitment was 3.34, and turnover intention has estimated as 2.72. Considering the fact that the measurement of this study was five-point scale, the job satisfaction level and the degree of organizational commitment were normal for school police officer, and the degree of turnover intention was slightly lower than the normal. Second, frequency analysis results regarding the job characteristics of school police officer are as follows. About job characteristics, 27.2%(100 participants) replied that school police officers spend their time on the prevention of school violence as 41~60% and this is the most frequent value. 32.4%(119 participants), the highest samples, answered that report handling of 117 is less than 20%. 67.8%(249 participants) responded that works related to school gangs(figuring out and dissolution) are less than 20% and a cooperation of police and school is also less that 20%. 29.4%(108 participants) replied that participation in the disciplinary committee is 40~60%, and 27.5%(101 participants) also answered that the follow-up management is 40~60% as well. Lastly, discovery and support of at-risk youth takes 21~40% by 28.1%(103 participants). Third, the results of analysis according to demographic variables of school police officer are as follows. Among the participants, GyeongNam had the most working areas with 73 participants, 19.9%, and it has 198 males which is more than females. Police officers in their 30s showed the highest frequency with 176 participants(48%) and the educational background indicated college graduates with 273participants (74.4%). Open recruitment - 265 participants(72.2%), rank in constable - 147 participants(40.1%), years of service - 2years as 92 participants(25.1%) were the most frequent variables. The highest number of elementary, middle and high schools in charge was 204 participants(55.9%). Fourth, the results of the t-test(anova) among school police officer are below. Job stress due to the job characteristics of school police officer showed significant differences between the working areas(F=3.300, p<0.001), sex(t=-3.211, p<0.01), age(F=5.233, p<0.01), major(F=2.861, p<0.05), and rank(F=3.814, p<0.01). The results of t-test(anova) in the job characteristics of school police officer showed significant differences in age(F=3.076, p<0.05) and years of service(F=2.793, p<0.05) in preventive activities. About the workload including 117 reporting indicated significant differences as well with working area(F=3.388, p<0.001), age(F=3.083, p<0.05), major(F=2.553, p<0.05), and the total number of schools in charge(F=5.401, p<0.001). The results of analyzing the differences in the task of figuring out and dissolution school gangs showed a significant differences in the age of school police officer(F=3.600, p<0.05). Also, the responsibilities of attending disciplinary committee revealed significant differences in working area(F=2.489, p<0.01), the number of types in school(F=2.533, p<0.05), and the total number of schools in charge(F=4.825, p<0.01).The total number of school in charge(F=2.508, p<0.5) was shown significant difference in follow-up management duty, and working area(F=2.616, p<0.01) was indicated significant difference in support for at-risk youth duty but there is no group differences in cooperation duty between police and school. According to the result of t-test(anova) in job performance, the level of job satisfaction among school police officer was significant in the working area(F=1.936, P<0.5), The major(F=2.590, p<0.5) was shown significant difference in organizational commitment if the participants were restricted to school officer with a college degree or higher background. Moreover, working area(F=1.963, p<0.5) was indicated significant difference in terms of turnover intention. Finally, the correlation analysis results between variables indicated that the job characteristics such as preventive activities(r=0.135, p<0.01), handling 117 reporting(r=0.135, p<0.01), and cooperation between police and school(r=0.108, p<0.05) were positively correlated with job satisfaction. Job stress due to the job characteristics was negatively correlated between job satisfaction(r=-0.456 p<0.01) and organizational commitment(r=-0.262, p<0.01) while turnover intention(r=0.199, p<0.01) was positively correlated. According to the result of descriptive analysis, the job characteristics of school police officer, such as preventive activities, participation in the disciplinary committee, and follow-up management, showed 40~60% of job importance against other duties. It indicates that the job of school police officer is mainly to consult with students, provide them with instructions on school violence action and report, as well as to attend the committee of school violence and to link students to professional institutions in each case. According to the results which have suggested above, the level of job stress for school police officer was slightly lower than normal, the degree of job satisfaction and organizational commitment was normal, and the degree of turnover intention was lower than normal. As a result, the job performance of school police officer can be assessed to a normal level as the relevant statutory provisions on school police officer was enacted in 2017 since it just started to establish the foundation of the organization. The t-test(anova) showed significant differences between the groups of school police officer in the job characteristics and job performance, and significant differences were shown between the working areas according to the job characteristics, and especially job stress due to the job characteristics showed various significant differences. In addition, the correlation shows that the job stress due to the job characteristics is negatively correlated with the job performance of school police officer, which is expected to degrade the performance of school police officer due to job stress. In case of school police officers who take part of the public organization, their job performance is higher than that of private business organizations, but nonetheless the job stress caused by role identity and conflict of roles differed in working areas, gender, age, major, and class, and had negative correlation with the job performance. In conclusion, as the study confirmed individually identified job stress, job characteristics, and job performance of school police officer, it suggests the need for standardized manual and formal cleared guidelines along with job stress management and improvement proposals for school police officer.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/common/orgView/000000109223http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/99833
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