브람스 ˂하이든 주제에 의한 변주곡 Op. 56a, b˃ 비교분석

Title
브람스 ˂하이든 주제에 의한 변주곡 Op. 56a, b˃ 비교분석
Author
김성민
Advisor(s)
최희준 김경화
Issue Date
2019-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
요하네스 브람스는 전통주의자이자 혁신자였다. 그의 음악은 바로크 시대의 대위적 양식 뿐 아니라 고전주의 시대의 구조와 형식, 작곡 기법에 뿌리를 두고 있다. 특히 브람스는 주제와 주제의 요소를 다양한 형태로 발전, 변형시키는 작곡 방식에 뛰어난 재능을 보였으며, 이는 브람스의 음악을 특징짓는 기법이기도 하다. 이러한 하나의 음악 주제가 곡 전체에서 다양한 방식으로 발전되면서 음악의 통일성을 만들어가는 브람스의 작곡 기법을 쇤베르크는 ‘발전적 변형’(developing variation) 기법으로 설명하기도 하였다. 브람스는 주제가 다채롭게 펼쳐지는 그러한 과정을 변주곡이라는 장르를 통해 스스로 학습하고, 실험하였다고 볼 수 있을 정도로 수많은 변주곡들을 작곡하였다. 특히 브람스의 유일한 오케스트라 변주곡인 <하이든 주제에 의한 변주곡>(Variations on a Theme of Haydn Op. 56a)은 브람스가 첫 번째 교향곡을 작곡하기 전에 쓴 대규모의 관현악 변주곡이라는 점에서 의미가 있다. 브람스는 이 관현악 변주곡을 통해 그 만의 특유한 오케스트레이션 기법과 다양한 오케스트라 음향을 실험하고 있다고 볼 수 있다. 본 논문은 <하이든 주제에 의한 변주곡>(Op. 56a)에서 음악적 주제가 얼마나 다양하게 변주되고 있는지, 각각의 변주들이 어떻게 오케스트라로 표현되고 있는지 살펴보는 것을 목표로 한다. 이를 위해 이 곡의 또 다른 버전인 두 대의 피아노를 위한 <하이든 주제에 의한 변주곡>(Op. 56b)을 함께 분석해 본다. 논의는 이 곡의 주제와 제1변주, 제2변주, 제3변주, 제5변주, 그리고 피날레를 분석하는 것으로 진행되었다. 동일한 작품을 두 개의 다른 버전으로 창작한다는 것은 두 버전의 악기가 표현할 수 있는 각각의 독특한 특성을 염두에 두었다는 것을 의미한다. 본 연구를 통해 각 버전에 공통적으로 표현되어 있는 브람스의 음악 특징을 파악하고 두 버전에서 악기의 특성을 살려 각각 다르게 나타나는 특징들을 비교하여 살펴본 다음 피아노 버전과 구별되는 브람스 특유의 오케스트라 운영방식을 파악해 보았다.
Johannes Brahms was both a traditionalist and an innovator. His music is rooted in not only baroque counterpuntal style but also in classic structure, form and composing skill. Especially, Brahms had outstanding talent in composing skill which develops and transforms subject of music and its elements, and it characterizes Brahms' music. Arnold Schönberg explained the composing skill where one subject of music develops to various ways and makes unity of music as developing variation technique. Brahms studied himelf the way subject develop colorfully by a form of variation, and composed a lot of variations experimentally. In particullar, Variations on a Theme of Haydn Op. 56a which is a Brahms' sole orchestra variation is meaningful as it is large-scaled orchestral variation which Brahms composed before composing his first symphony. It can be explained that Brahms experimented his characteristic orchestration technique and various orchestra sounds by this orchestra varation. This thesis aims to search how variously subject of music transforms and how each variations is expressed as orchestra in Variations on a Theme of Haydn Op. 56a. For that aim, this thesis analyzes Variations on a Theme of Haydn for two pianos, which is different type of the music. Discussion progresses from analyzing subject of music, first variation, second variation, third variation, fifth variation to finale. Composing same music as two different version means that he kept in mind unique charicteristic which two version of instruments can express. This study shows Brahms' muscial characteristic commonly expressed in each versions and then compares each versions' differently expressed characters and lastly understands Brahms' unique orchestra operation methode distinguished from piano version.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/common/orgView/000000108543http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/99537
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE