사회적투자수익률(SROI)를 통한 사회적경제의 가치평가에 관한 연구

Title
사회적투자수익률(SROI)를 통한 사회적경제의 가치평가에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Valuation of Social Economy through Social Return on Investment(SROI) : Focused on The Beautiful Store
Author
윤여정
Alternative Author(s)
YOON, Yeo-Jung
Advisor(s)
주성수
Issue Date
2019-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
With the crisis of the welfare state and the limit of financial capitalism globally, attention to the social economy is growing as an alternative to solve it. To revitalize the social economy, the government and private sectors are expanding their investment in resources and are paying attention to the need for valuation. Therefore, its value evaluation created by the social economy has an inseparable relationship between continuous management of its group and its development, furthermore, it requires a worry and responsibility about how to evaluate this value. Thus, this study is focused on finding, analyzing, and evaluating its value over a point of view lead by government and private after the social economy group becomes a principal agent. For this reason, based on the Beautiful Store, which is the most representative social economy company in Korea, this study estimates its social and economical value quantitatively by using a social return on investment(SROI). Through this, a value produced by the social economy can be transferred to an overt value and it also leads a participant of the people concerned. Also, that it can be a various point of view such as the meaning and limitations of the practical social economic spheres through exploratory evaluation. Furthermore this study expects this research on social economic value assessment to enrich and contribute to the establishment of an advanced social economic ecosystem.
세계적으로 복지국가의 위기가 커지고 금융자본주의의 한계가 대두되면서, 이를 해결할 수 있는 대안으로 사회적 경제에 대한 관심이 높아지고 있다. 사회적 경제 활성화를 위해 정부 및 민간부문에서는 자원투입을 확대하고 있고, 가치평가의 필요성에 주목하고 있다. 사회적 경제가 창출하는 가치의 평가는 조직의 지속적인 운영 및 성장과 불가분의 관계에 있으며, 가치를 어떻게 평가할 것인가에 대한 고민과 책임을 동시에 요구하고 있다. 본 연구는 정부주도·민간주도 중심의 시각에서 벗어나 가치를 발견하고, 분석하며, 평가하는 과정을 진행하려 한다. 국내 대표적인 사회적기업인 ‘아름다운가게’의 사회·경제적 가치를 계량적으로 측정하기 위해 사회적투자수익률(SROI: Social Return on Investment)을 활용한다. 이를 통해 사회적 경제가 생산하는 가치를 명시적으로 전환함으로써, 이해관계자의 참여를 이끌어낼 수 있는 공론화의 출발점이 될 것이라고 생각한다. 또한, 실천적인 사회적 경제 현장에 대한 탐색적인 가치평가를 통해 그 의미와 한계지점에 대해 이야기하려 한다. 나아가 사회적 경제의 가치평가에 대한 다양한 논의를 풍성하게 하고, 발전적인 사회적 경제 생태계 구축에 기여할 것이라고 기대한다.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/common/orgView/000000109421http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/99306
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF PUBLIC POLICY[S](공공정책대학원) > CIVIL SOCIETY(시민사회학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE