순례와 일본인: 구마노고도(熊野古道)를 중심으로

Title
순례와 일본인: 구마노고도(熊野古道)를 중심으로
Other Titles
Pilgrimage and the Japanese : Focusing on Kumano Kodō
Author
박규태
Keywords
성지; 순례; 구마노고도; 구마노삼산; 정화; 죽음과 재생; sacred sites; pilgrimage; Kumano Kodō; Three Grand Shrines of Kumano; purification; death and rebirth
Issue Date
2018-02
Publisher
서울대학교 일본연구소
Citation
일본비평, No. 18, Page. 100-125
Abstract
1990년대 이후 스페인의 산티아고 순례를 비롯하여 세계 곳곳에서 순례 붐이 일고 있다. 일본의 경우도 시코쿠헨로(四国遍路)라 불리는 구카이(空海) 관련 88개소 관음영장(觀音靈場) 순례자들이 증가하고 있다. 일본은 이 시코쿠헨로 외에도 사이고쿠(西国) 33개소 관음영장순례라든가 칠복신(七福神) 순례 등 역사적으로 성지순례문화가 매우 잘 발달된 나라다. 이 글의 목적은 이와 같은 일본의 순례문화 가운데 특히 구마노혼구대사(熊野本宮大社), 구마노하야타마대사(熊野速玉大社), 구마노나치대사(熊野那智大社) 등 이른바 구마노삼산(熊野三山) 및 청안도사(靑岸渡寺)와 보타락산사(補陀洛山寺)를 중심으로 하는 구마노고도(熊野古道) 순례의 역사와 특징 및 그 종교적 의미를 규명하는 데 있다. 이를 위해 이 글은 구체적으로 구마노와 수험도(修驗道) 간의 밀접한 연관성, 보타락도해(補陀落渡海), 유노미네(湯の峰) 온천과 오구리한칸(小栗判官) 설화, 잇펜(一遍)과 이즈미 시키부(和泉式部)의 에피소드, 하나노이와야(花の窟)와 이자나미신화, 삼족오(三足烏) 상징 등에 주목하고 있다. 그럼으로써 경계와 정화 또는 죽음과 재생이라는 종교적 모티브가 구마노고도 순례의 본래적 모습이며, 그것이 2004년 7월 ‘기이산지의 영장과 참배로’(紀伊山地の靈場と參詣道)라는 타이틀로 세계유산에 등록된 이래 오늘날 스피리추얼리티 붐 혹은 파워스폿 붐의 옷을 입고 새롭게 재현되고 있음을 시사한다. Multiple sacred sites for pilgrimage, such as Shikoku Henrō, Saigoku Kannon Pilgrimage, and Seven Lucky Gods Pilgrimage, have widely developed in Japan. The purpose of this essay is to examine historical distinctions and especially religious meanings of Kumano Pilgrimage, which includes not only the so-called Three Grand Shrines of Kumano, consisting of Kumano-hongu-taisha, Kumano-hayatama-taisha, and Kumano-nachi-taisha, but also Seigantoji and Fudarakusan-ji. In so doing, I pay close attention to several points as follows: the deep relationship between Kumano and Shugendō, passage to Fudaraku, which can be said as a distinctive form of ritual suicide, Yunomine hot spring and the story of Ogurihankan, episodes of Ippen and Izumi Shikibu, Hana-no-iwaya based on the myth of Izanami, the symbol of three-legged crow and so forth. In conclusion, I show that religious motifs as border, purification, death and rebirth were the original core of Kumano Pilgrimage and that nowadays it is newly reproduced by the ways of Spirituality boom or Power Spot boom since the registration of “Sacred Sites and Pilgrimage Routes in the Ki Mountain Range (紀伊山地の靈場と參詣道)” as UNESCO World Heritage Site in the year of 2004.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE07366587http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/99169
ISSN
2092-6863
DOI
10.291514/ILBI.2018.18.100
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COLLEGE OF LANGUAGES & CULTURES[E](국제문화대학) > JAPANESE STUDIES(일본학과) > Articles
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