425 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author이수기-
dc.date.accessioned2019-01-07T04:46:48Z-
dc.date.available2019-01-07T04:46:48Z-
dc.date.issued2016-10-
dc.identifier.citation지역연구, v. 33, no. 3, page. 101-113en_US
dc.identifier.issn1225-0740-
dc.identifier.urihttp://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE07485041-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/81092-
dc.description.abstract본 연구는 2014년 스마트카드 데이터를 활용하여 장거리 통행에서 대중교통 의존도가 높은 교통 취약계층의 대중교통 이동성을 평가하는 것에 목적이 있다. 특히, 신체적인 문제나 제도적으로 대중교통수단을 선택하게 되는 교통약자(노인, 청소년)와, 경제적 여건으로 대중교통을 이용하여 통근통행을 하는 저소득층 인구를 중심으로 대중교통 이동성을 평가하였다. 또한, 서울시의 노인, 청소년, 기초생활수급자의 분포와 각 취약계층의 대중교통 이동성 수준을 함께 고려하여 각 취약계층의 대중교통 이동성 취약지를 식별하고, 이를 종합하여 대중교통 이동성 개선 우선 지역을 선정하였다. 분석 결과, 대중교통 이동성이 낮으며, 교통취약계층 인구가 많이 거주하고 있는 15개의 대중교통 우선 개선지역을 도출하였다. 본 연구는 개인의 실제 통행 데이터인 스마트카드 데이터를 이용하여 대중교통의 이동성을 평가한 점과 교통 취약계층의 기본적인 이동성을 위해 대중교통 서비스가 개선되어야할 대중교통 이동성 취약지를 식별하였다는 점에서 의의를 가진다. This study examines the mobility of the disadvantaged population groups in terms of public transportation using the 2014 smart card data in Seoul, Korea. Particularly, we focus on the disadvantaged population such as senior group, junior group, and low-income population group. Based on the spatial distributions of public transportation mobility levels and the disadvantaged population groups, we identify specific areas where public transportation service should be improved for the disadvantaged population. As a result, we identify 15 administrative-dongs where the ratio of the disadvantaged population is high while the mobility index of public transit is low. The main contributions of this study are as follows. First, we use the smart card data which contains the information of actual trip made by individuals and develop the evaluation process of urban mobility for the disadvantaged population groups. Second, we identify the specific areas where public transportation service should be improved for the different group of the disadvantaged population. Lastly, we discuss policy implications to improve the urban mobility of the disadvantaged population.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2013년도 정부의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구(NRF-2013S1A5A8020778)이며, 2016년 10월 대한국토·도시계획학회 추계학술대회에서 우수 논문상을 수상한 논문을 수정·보완한 것임.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher대한국토·도시계획학회en_US
dc.subject대중교통en_US
dc.subject스마트카드 자료en_US
dc.subject빅데이터en_US
dc.subject이동성en_US
dc.subject형평성en_US
dc.subjectPublic Transportationen_US
dc.subjectSmart Card Dataen_US
dc.subjectBig Dataen_US
dc.subjectMobilityen_US
dc.subjectEquityen_US
dc.title스마트카드 자료를 활용한 서울시 대중교통 서비스 형평성 분석: 취약계층 유형별 이동성을 중심으로en_US
dc.title.alternativeAn Analysis on the Equity of Public Transit Service using Smart Card Data in Seoul, Korea - Focused on the Mobility of the Disadvantaged Population Groups -en_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.page1-10-
dc.contributor.googleauthor이호준-
dc.contributor.googleauthor하재현-
dc.contributor.googleauthor이수기-
dc.contributor.googleauthorLee, Hojun-
dc.contributor.googleauthorHa, Jaehyun-
dc.contributor.googleauthorLee, Sugie-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF ENGINEERING[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF URBAN PLANNING AND ENGINEERING-
dc.identifier.pidsugielee-
Appears in Collections:
COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > URBAN PLANNING AND ENGINEERING(도시공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE