ABCD기반 융복합교사교육 강의 운영 사례: 예비수학교사 신념체계에 대한 영향 분석

Title
ABCD기반 융복합교사교육 강의 운영 사례: 예비수학교사 신념체계에 대한 영향 분석
Other Titles
A Case Study of ABCD-based Yungbokhap Teacher Education: Analyzing Its Impact on Pre-service Teachers’ Beliefs about Mathematics Teaching and Learning
Author
주미경
Keywords
ABCD 기반 융복합교사교육; 교사 신념체계; 실행연구; ABCD-based Yungbokhap teacher education; teachers’ beliefs; action research
Issue Date
2016-10
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, v. 16, NO. 10, Page. 1281-1309
Abstract
본 연구는 학교수학개혁에 대한 교육적 안목과 실천적 전문성을 갖춘 예비 수학교사 양성을 위한 실행 연구로 2015년 2학기 동안 이루어졌다. 구체적으로 현 사범대학 교사교육의 제한점에 대한 성찰과 미래 수학교사가 갖추어야 할 전문성에 대한 탐구를 바탕으로 “수학과 교재분석 및 지도법” 강의를 개발, 실행하였다. 본 개발강의에 참여하는 과정에서 예비교사들의 신념체계의 변화 양상을 탐구하기 위하여 해당 학기 동안 예비교사 26명이 작성한 성찰 저널 각 8편씩 총 208편을 수집하여 분석하였다. 분석 결과, ABCD기반 융복합 교사교육은 예비교사들의 신념에 유의미한 영향을 주고 있었으며 특히 수학교육의 목표, 교사의 역할, 맥락에서의 교육 현상의 이해에 대해서 변화가 나타났다. 그러나 구체적인 수업 설계와 시연을 하는 내용 영역 강의에서는 학교 현장과 유리된 교육 환경에서 융복합교육을 실행하기 어려웠으며 과거 자신의 이전 경험의 영향으로 신념의 변화에는 한계가 있었다. 이는 향후 교사교육이 현장 중심의 구체화된 경험을 통한 교육으로 변화될 필요가 있으며 융복합 교사교육을 위해서는 연속적이고 장기적인 교사교육과정을 실행하여 융복합 교육의 원리가 내재화되고 실행될 수 있도록 구성할 필요가 있음을 시사하고 있다. In the context of globalization, diversification, and informatization, social concern for educational reform heitens. In this context, this research is conducted as action research to reform university teacher education. For the purpose, a course for pre-service mathematics teachers was developed based on ABCD principles of Yungbokhap teacher education. For the evaluation of the developed course, the course participants reflection journals were analyzed to identify the characteristics of their beliefs about mathematics teaching. The analysis shows that ABCD-based teacher education influence pre-service teachers’ beliefs about mathematics teaching and learning, particularly their beliefs on the purpose of mathematics education, the roles of teachers in learning of mathematics, and understanding of education in contexts. However, little has changed in pre-service teachers’ beliefs when they were enacting lesson planning and micro-teaching with new teaching methods because of lack of experiences in actual classrooms. More systematic teacher education program with field experiences should be developed to prepare education for the future.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010024991396http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/80850
ISSN
1598-2106
DOI
10.22251/jlcci.2016.16.10.1281
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COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > MATHEMATICS EDUCATION(수학교육과) > Articles
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