465 0

창의적 체험활동 중심 미술관 연계 창의인성 프로그램 연구

Title
창의적 체험활동 중심 미술관 연계 창의인성 프로그램 연구
Other Titles
A Study on Art Museum Linked Creativity and Personality Education Programs with a Focus on Creative Experiential Activities
Author
현은령
Keywords
Art of Museum; Creativity and Personality Education; Creative Experiential Activities
Issue Date
2016-09
Publisher
Korea Institute of Design Research Society
Citation
Design Research, v. 1, no. 2, Page. 1-11
Abstract
본 연구는 창의·인성교육의 필요성을 인식하고 창의적 체험활동 중심의 미술관 연계 창의·인성교육 프로그램을 분석하여 학생들의 창의적 역량 계발 및 인성 함양에 기여하기 위한 것이다. 이를 위해 먼저 선행연구를 통해 창의·인 성교육의 개념과 함의를 검토하였다. 또한 미술관 교육의 중요성을 관찰하고, 나아가 미술관에서의 교육이 어떠한 형태로 이루어지는지 살펴보았다. 이를 바탕으로 창의적 체험활동과의 연계를 토대로 미술관 연계 창의·인성교육의 활용 가능성을 고찰하였다. 다음으로 국내 미술관 교육 프로그램과 국외 미술관 교육 프로그램의 현황을 조사하여 서로 간의 비교 분석을 통한 시사점을 도출하였다. 본 연구에서 제시하는 창의적 체험활동 중심의 미술관 연계 수업이 갖는 기대효과는 다음과 같다. 첫째, 학습자들 스스로 각 테마에 맞는 주제를 정하고 계획서를 작성하여 셀프가이드를 제작하는 등 자기주도적인 수업을 통해 창의적 역량을 계발할 수 있다. 둘째, 모둠학습을 전개함으로써 서로 협동하고 배려하는 등의 상호작용을 통해 올바른 인성을 함양할 수 있다. 셋째, 학습자들은 신선한 체험활동의 기회를 가질 수 있다. 이는 실제적인 유의미한 학습으로 이어져 창의적 체험활동에 대한 긍정적 인식을 심어주게 되는 등 선순환으로 이어질 수 있다. The objectives of this research are to recognize the importance of the aforementioned creative and personality education and to contribute to the development of the creative abilities and personalities of students by studying art museum linked creativity and personality education programs with a focus on creative experiential activities. To achieve this, first the concepts and implications of creativity and personality education were reviewed using previous research, and the importance of art museum education was examined, and the forms of education in art museums were also examined. Also based on its link with creative experiential activities, the possibilities of art museum linked creativity and personality education programs were studied. Next by studying both domestic art museum education programs and also the current state of overseas art museum educations programs, based on the suggestions derived from comparative analysis, a comprehensive education program was designed. The expected effects from the art museum linked programs with a focus on creative experiential activities are as follows. First, participants can improve their creative abilities through independent learning curriculum such as setting their own objectives for each subject to be studied and by producing self-guides by filling out study plans etc. Second, proper attitudes and personalities can be fostered through the mutual interaction required during cooperation and consideration etc. in cooperative learning environments. Third, students were able to participate in new experience activities, which led to practical and meaningful learning and can also possibly create positive cycles such as leaving lasting positive perceptions on creative experiential activities.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010026006683#https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/76644
ISSN
2508-2817
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE