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임산부를 위한 주차구획의 규모설정에 관한 연구

Title
임산부를 위한 주차구획의 규모설정에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Size Planning of Parking Lot for Pregnant Women
Author
신현수
Alternative Author(s)
Shin, Hyun Soo
Advisor(s)
양내원
Issue Date
2018-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
현재 우리나라는 OECD 국가 중 출산율 최저를 기록하며, 급속한 인구축소와 고령화 시대를 맞이했다. 이는 국가경제뿐 아니라 국가 존속의 문제에 있어서도 심각한 영향을 미친다. 이러한 저출산을 해결하기 위한 출산 장려 정책은 그 필요성에 대하여 사회 구성원 대다수의 공감을 얻었고 국가 정책 수립의 중요한 요인이 되었으며 다양한 분야에서 연구되고 있는 상황이다. 출산장려를 정책의 측면에서 계속적으로 증가하고 있는 자동차 대수에 따른 주차장의 이용 부분은 건축 및 교통 분야에서의 중요한 정책요소이다. 자동차의 사용이 증가함에 따라 주차공간의 확보에도 많은 관심을 가지게 된 것 또한 사실이다. 그러나 사회 전반에서 일반인을 대상으로 하는 주차공간에 대한 공급 즉, 주차장의 공급 수 증설에만 노력과 연구가 있어 왔고, 한시적인 사회적약자로 분리되는 임산부를 대상으로 하는 주차 공간 구획 및 확보에 대한 연구는 아직도 초기단계에 머물고 있다. 그리고 이것은 여성에 관한 출산장려정책은 끊임없이 제시되고 있지만 출산장려금 지급과 같은 경제적 측면에서의 정책만이 나오고 있을 뿐 전반적인 사회현상을 고려한 보다 현실적인 저출산 대책은 세워지지 않고 있다는 실정을 현저하게 보여주고 있다. 결과적으로 임산부가 탑승한 자동차에 대한 이용편의 제공과 같은 삶의 질적 향상을 위한 연구나 정책은 미흡한 상황이라고 볼 수 있다. 본 연구는 기존 연구자료 중 이론적 고찰을 실시하여 임산부의 특징과 신체적 변화를 정의하고 통계자료를 활용하여 자녀가 있거나 임신 전후의 가족이 가장 많이 이용하는 자동차의 크기를 파악하며, 실질적으로 운영되고 있는 여성우선주차장이나 임산부 전용주차구획의 현행법규와 적용현황을 상세히 비교분석 하여 임산부의 이용행태에 따른 합리적인 주차구획의 규모를 건축 계획적 접근으로 설정해 보고자 한다.; Currently, South Korea has the lowest birth rate among the OECD countries, and has reached the age of rapid population decline and aging. This has serious effects not only on the national economy but also on national survival. The policy to encourage childbirth to cope with this low birth rate has gained a great deal of support from the society in terms of its needs, has become an important factor in national policy formulation, and has been studied in various fields. The use of parking lots, in line with the ever-increasing number of automobiles, is an important element in the construction and transport sector of the policy to encourage childbirth. It is also true that as the use of automobiles has increased, much attention has been paid to securing parking spaces. However, there have been efforts and studies only on the provision of parking space for the general public in society, that is, the expansion of the supply of parking areas. On the other hand, research on designing and securing parking spaces for pregnant women, classified as temporary social disadvantaged, still remains at an early stage. This shows that although policies for promoting childbirth are constantly being proposed, only those based on economic aspects such as the payment of incentives for births are presented, and more realistic measures for low birthrate considering the social phenomena as a whole are not being established. As a result, studies and policies to improve the quality of life, such as the provision of accessibility to motor vehicles for pregnant women, are inadequate. The purpose of this study is to investigate the characteristics of pregnant women and their physical changes by using theoretical data, and to identify the size of the most used car by family members before and after pregnancy by using statistical data. First, we will compare and analyze the current regulations and application status of the women-first parking area and the pregnant-only parking area in detail, and set the reasonable parking lot size according to the pregnant women's usage behavior using the architectural planning approach.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/76067http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000433935
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GRADUATE SCHOOL OF INDUSTRIAL CONVERGENCE[E](융합산업대학원) > DEPARTMENT OF INNOVATION ENGINEERING(이노베이션공학과) > Theses (Master)
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