409 0

대학 교양댄스스포츠수업의 교육서비스품질이 운동 몰입 및 수업만족도에 미치는 영향

Title
대학 교양댄스스포츠수업의 교육서비스품질이 운동 몰입 및 수업만족도에 미치는 영향
Other Titles
The Influence of the Quality of Education Service in Dancesport Class on the Commitment of Exercise and the Degree of Satisfaction with the Class
Author
신진아
Alternative Author(s)
Shin, Jin A
Advisor(s)
이성노
Issue Date
2018-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 교양 댄스스포츠 수업의 활성화와 효율적인 운영을 통해 학생들의 지속적인 스포츠 활동을 이끌기 위하여 교육서비스품질이 운동몰입 및 수업만족도에 미치는 영향을 분석하였다. 연구대상은 서울시에 소재한 4학교의 댄스스포츠 교양수업에 참여하는 학생들을 대상으로 설문지를 직접 배포하여 총 292부의 설문지를 본 연구에 사용하였다. 설문지문항은 연구 대상자의 일반적 특성 5문항, 교육서비스품질 20문항, 운동몰입 12문항, 수업만족도 15문항으로 총 52문항으로 구성하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따라 서비스품질의 상호, 결과, 물리서비스, 운동몰입의 인지몰입, 수업만족도의 사회만족에서 남자가 여자보다 유의하게 높게 나타났다. 둘째, 전공계열에 따라 서비스품질의 상호, 물리서비스, 운동 몰입의 인지몰입, 수업만족도의 심리만족, 사회만족에서는 예체능계열보다 이공계열과 인문계열이 서비스품질의 결과서비스에서는 예체능계열보다 인문계열이 유의하게 높게 나타났다. 셋째, 경험유무에 따라 운동몰입의 인지몰입, 수업만족도의 심리만족에서 경험이 있는 학생이 없는 학생보다 유의하게 높게 나타났다. 넷째, 수강동기에 따라 서비스품질의 상호, 결과서비스, 운동몰입의 인지몰입, 행위몰입, 수업만족도의 사회만족, 신체만족, 심리만족에서 내적동기가 외적동기보다 유의하게 높게 나타났다. 다섯째, 학년에 따라 서비스품질의 상호서비스는 1학년보다 4학년이, 운동몰입의 인지몰입은 1학년보다 3학년과 4학년이, 수업만족도의 사회만족, 심리만족은 1학년보다 3학년이 유의하게 높게 나타났다. 여섯째, 서비스품질의 결과서비스는 운동몰입의 행위몰입과 인지몰입에 상호서비스는 인지몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 운동몰입의 행위몰입은 수업만족도의 사회만족, 신체만족, 심리만족에 인지몰입은 수업만족도 심리만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여덟째, 서비스품질의 상호, 결과, 물리서비스는 수업만족도의 사회만족, 심리만족, 신체만족에 결과서비스는 신체만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구결과에 기초하여 대학 교양댄스스포츠 수업의 발전과 효율적인 운영을 위해서는 신체활동에 흥미가 없는 여학생, 대학생활에 적응해 나가는 1학년 학생들의 흥미를 일으킬 수 있도록 다양한 프로그램과 시설, 환경이 조성되어야 할 것이다. 또한 교육서비스품질 중 결과서비스가 운동 몰입과 수업만족도에 가장 중요한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 파트너와의 동작수행으로 인한 만족감, 성취감을 얻을 수 있도록 충분한 시간과 공간, 지도자의 노력이 뒷받침 되어야 하며 이로써 학생들은 교양댄스스포츠수업을 통해 지속적인 스포츠 참여로 이어질 수 있을 것이다.; The purpose of the present study lies on exploring the influence of the quality of education service in dance sport class on the commitment of exercise and the degree of satisfaction with the class. The target test subjects were attending the four different dance sports schools in Seoul area, where we personally had distributed the surveys, collecting data from the retrieved 292 surveys. The survey that was administered, consisted of 5 items in reference to general notions, Quality of education 20, 12 items of exercise commitment, and 15 items of class satisfaction. And the results obtained from the study were as follows: First and foremost, depending on gender, the following factors, the correlation of service quality, result, physical service, cognitive commitment of exercise commitment, and social satisfaction of class satisfaction delivering a quite substantial amount of difference between males and females, where males scored much higher. Second, when broken down by faculty(major), the following elements, interoperability of the quality of service, Focused cognition towards exercising commitment, psychological satisfaction on the class satisfaction element, and Satisfaction over society, showed that, in terms of the delivered service satisfaction and quality elements, science and engineering majors and liberal arts majors scored higher than their arts major counterparts, and in within the scope of service quality, more specifically, the service delivered, the liberal arts majors scored much higher than arts and sports majors. Third, depending on the level of experience, the same elements of, Focused cognition towards exercising commitment, psychological satisfaction on the class, those students with experience scored much higher than those that didn’t it. Fourth, Depending on the purpose behind taking the class, also in the case of the elements, of positive rating on service quality, result service, cognitive commitment, behavioral commitment, satisfaction of societal satisfaction, body satisfaction, and psychological satisfaction. Under the intercultural motivation, scored significantly higher. Fifth, Depending on the year the individual was on, seniors scored higher than freshman in for mutual service under service quality, cognitive focused commitment rated juniors and seniors higher than the freshmen. For overall satisfaction of the class, social satisfaction, psychological satisfaction gave a bigger rating to juniors the freshmen. Sixth, the resulting service under service quality, the behavioral commitment for exercise and the cognitive aspects’ inter connected service, affected the cognitive aspect. Seventh, the behavioral commitment for exercise commitment, had its effect on social satisfaction under class satisfaction, physical satisfaction and psychological satisfaction. The cognitive commitment influenced the psychological aspect of the element of class satisfaction. Eight, mutual satisfaction under the service quality factor, resulting satisfaction, and physical service affected the social satisfaction under the class satisfaction category Psychological satisfaction, of service quality showed that service satisfaction affects physical satisfaction, social satisfaction, psychological satisfaction, and psychical satisfaction. Whereas the resulting service, affected the physical satisfaction. From the latter, that we had obtained as results from our study, suggest it is imperative that various programs, facilities, and environments should be created to develop the interest of shy female freshmen in regard to physical activities, who are merely adapting to campus life, allowing them to become motivated, for the effective development of dance sports class operations on campus. Additionally, among the education service quality element, the resulting service factor was found to have a significant impact on the physical commitment to exercise, class satisfaction. Proper leadership efforts and approach should come along in order to create the sense of satisfaction & fulfillment you engender towards your activity partner, giving it sufficient time and space. This in turn will allow the students to engage in sports through the Dance sports lessons.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/75934http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000433666
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > PHYSICAL EDUCATION(체육학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE