협주곡 속 오페라 읽기: 모차르트 《바이올린 협주곡 제3번》 3악장을 중심으로

Title
협주곡 속 오페라 읽기: 모차르트 《바이올린 협주곡 제3번》 3악장을 중심으로
Other Titles
Opera in Mozart’s Violin Concerto
Author
이슬
Alternative Author(s)
Lee, Seul
Advisor(s)
정경영
Issue Date
2018-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 논문은 가사가 없는 기악음악에 코믹 오페라적 요소가 어떻게 나타나는지 면밀히 들여다본다. 18세기 전반기 나폴리를 중심으로 형성된 코믹 오페라에서 발견되는 음악적 특징 세 가지, 즉 단순성, 웃음을 유발하는 장치, 그리고 대조적인 아이디어의 병치를 파악하고, 이를 바탕으로 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791)의 《바이올린 협주곡 제3번》(Violin Concerto in G Major, K. 216) 3악장에서 그 특징을 살펴본다. 분석을 통해 18세기 후반 기악음악에서 나타나는 코믹 오페라적 요소와 본질이 무엇인지 알 수 있고, 갑작스러운 변화, 대조적인 토픽들의 병치, 형식에서 벗어난 모습을 이해할 수 있다. 이 연구를 통해 모차르트가 이 악장에서 지각되는 희극성을 대중과 소통하는 방법으로 사용하고 있음을 알 수 있었다.
This paper examines the ways in which comic operatic characteristics and its nature are revealed in instrumental music in the late eighteenth century. The present paper investigates such characteristics as simplicity, laughing, and juxtapositions of contrasting ideas in comic opera in the early eighteenth century Naples, and then analyzes Mozart’s Violin Concerto in G Major, K. 261, Movement 3 in terms of these three perspectives. This analysis enabled to find out comic operatic characteristics and its nature, being presented through unexpected changes, juxtapositions of contrasting topics or deviation from a form in instrumental music in the late eighteenth century. It ultimately concludes how Mozart explored the ways to communicate with public by means of the elements of comic opera in his rondo movement.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/common/orgView/000000107457http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/75814
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE