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보험회사 경영정보의 가치 관련성에 관한 실증 연구

Title
보험회사 경영정보의 가치 관련성에 관한 실증 연구
Other Titles
An Empirical Study on the Value Relevance of Management Information in Insurance Companies : Focusing on Non-life Insurance Companies
Author
이원아
Alternative Author(s)
Lee, Wona
Advisor(s)
심현우
Issue Date
2018-08
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 국내 보험산업의 선진화를 위하여 도입한 사업비 공시, RBC지급여력비율 공시, 방카슈랑스 도입 등 여러 제도들이 보험회사 가치에 어떻게 반영되어 나타나고 있는가를 분석하고 그 결과를 토대로 향후 보험회사의 경영전략에 필요한 시사점을 도출하였다. 구체적으로 각 손해보험회사의 보험 상품구성, 방카슈랑스 판매비중, 보험회사의 대표적인 경영효율 지표인 손해율, 사업비율, 계약자 행동지표인 해약률 그리고 위험기준 재무 건전성이 기업가치에 미치는 영향을 실증분석하였다. 상장손해보험회사를 대상으로 Ohlson의 기본모형을 바탕으로 보험산업의 특성을 반영하는 변수들을 추가하였고 수준모형과 증분모형으로 구분하여 분석을 실시하였으며 증분모형으로 로지스틱 모형을 활용하였다. 분석결과, 추가모형은 요약적 회계지표만으로 이루어진 기본모형에 비하여 모형의 기본가정들을 더 잘 만족시키며 설명력이 증가하였다. 규모를 구분하지 않은 전체 케이스에 대한 수준모형의 추가변수들은 모두 가치 관련성이 있는 것으로 나타났다. 2000년대 선행연구에서는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타난 지표들도 2010년대에 들어 손해율, 사업비율 등의 공시가 활발해지면서 본 연구에서는 기업가치에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 추가변수들 중 기업 가치에 가장 큰 긍정적인 영향을 미치는 변수는 건전성지표인 RBC지급여력비율이었다. 규모를 구분한 수준모형에서도 대형사의 경우에는 방카슈랑스 판매비중, 소형사의 경우에는 순사업비율을 제외하고 모두 유의한 것으로 나타났으며 추가모형은 기본모형보다 설명력이 증가하였다. 증분모형의 경우는 추가 설명변수 중 손해율, 장기보험 판매비중, 해약환급금 지급률 변수가 유의한 것으로 나타났다.
This study analyzes the value of insurance companies reflects disclosure of management information such as expense, risk-based capital ratio, and the issuance of bancassurance, all of which are introduced to advance Korean insurance industry. It also finds implication on management strategies of the insurance companies. To be more specific, it empirically analyzes how the values of insurers have been affected by characteristics of insurance product portfolios, proportion of sales by bancassurance channel to total sales, RBC ratio, representative management effectiveness indices such as a loss ratio, an expense ratio, and a lapse rate. For insurance companies listed on the Korea stock market, we develop a regression model based on Ohlson level model, and the new model includes variables reflecting characteristics of insurance industries. The empirical tests are carried out by two regression models, Ohlson model as level-based model and logistic model as change-based model. The analysis shows that the new model accounts for the value of insurance companies better than the Ohlson model having only summarized accounting information. All the variables additionally considered in this study have the value relevance for all insurance companies considered. Variables that are claimed not to affect the value in the literature, all are shown to have the value relevance in this study, since disclosed information has expanded in 2010s. Among additional variables, the RBC ratio is the variable which has the greatest significance with a positive correlation. The values of large-sized companies are relevant to all the variables except the sales by bancassurance, whereas mid-sized companies have similar relevance except the expense ratio. In the change-based model, statistical tests reveal that loss ratio, product portfolios, surrender value have significant explanatory power.
URI
http://dcollection.hanyang.ac.kr/common/orgView/000000107186http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/75571
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