705 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author주미경-
dc.date.accessioned2018-09-11T02:20:03Z-
dc.date.available2018-09-11T02:20:03Z-
dc.date.issued2016-08-
dc.identifier.citation교육과정평가연구, v. 19, NO. 2, Page. 77-105en_US
dc.identifier.urihttp://www.kice.re.kr/boardCnts/view.do?boardID=1500201&boardSeq=5005779&lev=0&m=030202&searchType=S&statusYN=W&page=1&s=kice-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/75087-
dc.description.abstract본 연구는 융복합교육의 기초연구로써 수학과를 중심으로 사회과와 연계방안을 탐색하는 것을목적으로 한다. 이를 위해 2009 개정 중학교 교육과정에 근거한 수학교과서 39종을 전수 조사하여 교과서에 등장한 사회과제재의 연계실태를 파악하였다. 비정형화된 다량의 교과서 텍스트를분석하기 위해 빅데이터 처리·분석에 활용되는 텍스트마이닝 기법으로 빈도분석, 네트워크분석, 중심성분석을 시행하였다. 빈도분석을 통해 수학교과서 전 내용영역에 걸쳐 등장하는 사회과제재로 ‘올림픽’, ‘제주도’, ‘이산화탄소’, ‘친환경’, ‘지구온난화’를 추출하였다. 이를 중심으로 수학과 사회 각 교과서에서 네트워크분석과 중심성분석을 시행하여 다른 제재와의 가교성을 파악한 결과, ‘올림픽’, ‘제주도’와 같은 주제 중심의 제재들은 사회과와 부족한 연관성을 보여준 반면, ‘이산화탄소’, ‘친환경’, ‘지구온난화’와 같은 쟁점 중심의 제재들은 유사한 연관정도를 보여주었다. 본 연구의 분석결과는 현행 중학교 수학교과서에 제시된 사회과제재의 연계실태를 파악하고 사회과의맥락을 이해할 수 있는 제재들에 대한 정보를 제공한다. 더 나아가 확장된 후속 연구를 통해 교과뿐만 아니라 다양한 분야와의 연계방안을 고려함으로써 교과의 핵심 아이디어를 중심으로 융복합교육의 실천방안을 제공할 수 있다. This study aims for exploring the bridgeability between mathematics and social studies as basic research of YungBokHap Education. We analyzed mathematics textbooks based on middle school curriculum revised in 2009 by the key themes of the social studies using Text Mining method. The themes of the social studies extracted through frequency analysis were ‘Olympic’, ‘Jeju Island’, ‘Carbon Dioxide’, ‘Eco-friendly’, ‘Global Warming’ across the entire content areas of mathematics. The network analysis and the centrality analysis were carried out focusing these themes. The themes focused on the issues like ‘Carbon Dioxide’, ‘Eco-friendly’, and ‘Global Warming’ showed that both the social studies textbooks and the mathematics textbooks had a variety of relevant themes which were closely correlated to one another. On the contrary, in the case of the themes related the subject like ‘Olympic’, ‘Jeju Island’, it was hard to find relationship among relevant themes in mathematics textbook, compared to social studies textbooks. This research identified themes which can be connected to mathematics and social studies. Furthermore, it will be possible to provide Big Idea which can reflect contexts of other academic subjects and various field of research of teaching and learning based on YungBokHap Education in a future research.en_US
dc.description.sponsorship이 논문은 2014년도 정부재원(교육부)으로 한국연구재단의 지원(한국사회과학연구지원사업)을 받아 수행된 연구임(NRF-2014S1A3A2044609).en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국교육과정평가원en_US
dc.subject수학교과서en_US
dc.subject사회과제재en_US
dc.subject가교성en_US
dc.subject텍스트마이닝en_US
dc.subject융복합교육en_US
dc.subjectMathematics Textbooksen_US
dc.subjectThemes of the Social Studiesen_US
dc.subjectBridgeabilityen_US
dc.subjectText Miningen_US
dc.subjectYungbokhap Education.en_US
dc.title중학교 수학교과서에 제시된 사회과제재의 가교성 분석en_US
dc.title.alternativeAn Analysis on the Bridgeability in Korean Mathematics Textbooks Focusing on the Themes of the Social Studiesen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no2-
dc.relation.volume19-
dc.relation.page77-105-
dc.relation.journal교육과정평가연구-
dc.contributor.googleauthor정수용-
dc.contributor.googleauthor주미경-
dc.contributor.googleauthorJung, Soo-Yong-
dc.contributor.googleauthorJu, Mi-Kyung-
dc.relation.code2016018239-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakCOLLEGE OF EDUCATION[S]-
dc.sector.departmentDEPARTMENT OF MATHEMATICS EDUCATION-
dc.identifier.pidmkju11-
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > MATHEMATICS EDUCATION(수학교육과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE