647 0

Full metadata record

DC FieldValueLanguage
dc.contributor.author신태섭-
dc.date.accessioned2018-09-04T05:10:20Z-
dc.date.available2018-09-04T05:10:20Z-
dc.date.issued2013-06-
dc.identifier.citation교육학연구, vol.51, no.2 [2013], p89-116 (28쪽)en_US
dc.identifier.issn1225-4150-
dc.identifier.urihttp://www.riss.kr/search/detail/DetailView.do?p_mat_type=be54d9b8bc7cdb09&control_no=2e2400ef2debfbc2ffe0bdc3ef48d419#redirect-
dc.identifier.urihttps://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/74807-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 중학생을 대상으로 쓰기능력에 영향을 미치는 변인 간의 구조적 관련성을 살 펴보는 데 있다. 이를 위하여 선행연구를 토대로 쓰기와 관련된 자기효능감과 상위인지전략이 성취목표지향성과 쓰기능력 간의 관계를 매개하는 연구모형을 설정하고, 모형의 적합도와 성별 의 조절효과를 분석하였다. 연구문제에 따른 주요 연구결과와 논의를 요약하면 다음과 같다. 첫 째, 연구모형에 포함된 숙달접근목표는 자기효능감, 상위인지전략, 쓰기능력에 직접적인 영향을 미쳤다. 숙달회피목표는 부적, 수행접근목표는 정적으로 자기효능감에 직접적인 영향을 미쳤으 며, 수행회피목표는 상위인지전략에 직접적인 영향을 미쳤다. 또한 자기효능감은 상위인지전략과 쓰기능력에, 상위인지전략은 쓰기능력에 직접적인 영향을 미쳤다. 둘째, 다중집단분석을 통해 나 타난 경로계수는 남학생집단은 쓰기의 수행접근목표가 자기효능감에 미치는 영향이 큰 반면, 여 학생집단은 쓰기의 숙달접근목표가 자기효능감에 미치는 영향이 큰 것으로 나타났다. 본 연구결 과를 적용한 학습에서의 쓰기 및 쓰기교육프로그램의 필요성을 제안하고, 연구의 제한점과 후속 연구의 필요성을 논의하였다.This study investigates the structural relations among variables affecting writing ability of middle school students. Based on previous studies on writing, a research model in which writing self-efficacy and writing meta-cognitive strategies mediate the relation between writing achievement goal orientations and writing ability was empirically tested. The gender differences were also examined in this study. Moderating effects were tested with a Bootstrap method. A survey that measured achievement goal orientations, writing self-efficacy, writing meta-cognitive strategies, and writing ability was administered to 563 middle school students. The result of this research is as follows: First, mastery approach has a direct effect on writing self-efficacy, writing meta-cognitive strategy and writing ability. Mastery avoidance has a negative effect on writing self-efficacy. On the other hand, performance approach has a positive effect on writing self-efficacy. Performance avoidance influences writing meta-cognitive strategy directly. In addition, there were significant moderating effects of gender. This study suggests the need for incorporating motivational components in writing education.en_US
dc.language.isoko_KRen_US
dc.publisher한국교육학회en_US
dc.subject쓰기성취목표지향성en_US
dc.subject쓰기자기효능감en_US
dc.subject쓰기상위인지전략en_US
dc.subject쓰기능력en_US
dc.subject성차en_US
dc.subjectwriting achievement goal orientationsen_US
dc.subjectwriting self-efficacy, writing meta-cognitive strategies,en_US
dc.subjectwriting ability, gender differencesen_US
dc.subjectmoderating effectsen_US
dc.title쓰기에서 성취목표지향성, 자기효능감, 상위인지전략과 쓰기능력 간의 관계분석en_US
dc.title.alternativeRelations among Writing Achievement Goal Orientations, Writing Self-Efficacy, Writing Meta-Cognitive Strategies, and Writing Abilityen_US
dc.typeArticleen_US
dc.relation.no2-
dc.relation.volume51-
dc.relation.page89-116-
dc.relation.journal교육학연구-
dc.contributor.googleauthor이소영-
dc.contributor.googleauthor신태섭-
dc.relation.code2012212302-
dc.sector.campusS-
dc.sector.daehakOFFICE OF ACADEMIC AFFAIRS[S]-
dc.sector.departmentCENTER FOR SMART TEACHING & LEARNING-
dc.identifier.pidshinster-
Appears in Collections:
OFFICE OF ACADEMIC AFFAIRS[S](교무처) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE