582 0

인지치료와 명상을 기반으로 한 분노 조절 융합 프로그램의 효과 검증: 청년기를 대상으로

Title
인지치료와 명상을 기반으로 한 분노 조절 융합 프로그램의 효과 검증: 청년기를 대상으로
Other Titles
Verification of the effect of integrated anger control program based on cognitive therapy and meditation: Target about the adolescence
Author
차윤경
Keywords
분노 조절; 인지치료; 역기능적 신념; 명상; 공감; 자기자비; 정서 교육; anger thought; cognitive therapy; dysfunctional beliefs; meditation; empathy; self-compassion; emotional education
Issue Date
2016-06
Publisher
학습자중심교과교육학회
Citation
학습자중심교과교육연구, v. 16, NO 7, Page. 381-407
Abstract
본 연구의 목적은, 인지치료와 명상을 융합한 분노치유 프로그램을 개발하고, 개발된 프로그램(CMT: Cognitive, Meditation, Therapy)의 효과를 검증하는 데 있다. 이를 위하여 22명의 청년기 학생을 대상으로 총 10회기 프로그램을 실시했다. 측정 도구는 분노사고, 역기능적 신념, 자기자비, 공감 척도를 사용하였다. 자료 분석은 다변량 분산 분석과 더불어 이를 보완하기 위하여 프로그램에 참여한 학생들의 참여일지, 활동지, 연구자의 회기별 관찰내용을 분석하였다. 프로그램의 효과를 분석한 결과, 실험집단은 통제집단에 비해, 역기능적 신념과 분노 사고가 유의미하게 감소하였고, 자기자비와 공감능력이 향상되었다. 즉, 분노를 유발하는 사건을 다르게 해석하도록 하는 인지적 접근과 명상을 통한 공감능력과 자기자비의 향상이 분노사고 감소에 영향을 주었을 것으로 판단된다. 본 연구 의의는, 인지치료와 명상의 각 치료 기법의 특이한 장점을 살리면서 인지치료의 한계점을 보완하여, 분노 조절 융합 프로그램을 개발하고 이에 대한 효과를 검증했다는 데 있다. 앞으로 본 연구를 통해서 개발된 CMT 프로그램과 자료는 임상현장에서뿐만 아니라 교육기관과 사회기관에서 활용할 수 있도록 하면 더욱 큰 교육적 효과를 가져 올 수 있을 것으로 기대된다. This study purpose to examine the effects of the Cognitive Meditation Therapy (CMT) on anger thought, dysfunctional beliefs, self-compassion, and empathy. A CMT program was developed based on the integrative fusion of cognitive therapy and meditation. A total of 22 adolescent students selected for the study were randomly divided into two groups: an experiment group and a control group. Implementing 10 consecutive sessions of CMT, we measured the participants’ levels of anger thought, dysfunctional beliefs, self-compassion, and empathy by using standardized scales. The data were analyzed as follows, the participation log of students participating in the program, activity record, details of the session observation by counselor were analyzed to supplement multivariate analysis. The results of an analysis of the effectiveness of the program, experimental group is showed, that the scores of anger thought and dysfunctional beliefs were significantly lower compared to the control group. the scores of self-compassion and empathy of the experiment group were significantly higher than those of the control group. In other words, the cognitive approach to interpret differently to the case induced to anger, improves of empathy and self-compassion through Meditation, is that Anger would have an impact in reducing accidents. The study of Meaningful is developed integrated anger control program and its effectiveness was verified by highlighting the peculiar advantages of each therapy technique of cognitive therapy and meditation and supplementing the limit of cognitive therapy. It is expected that the CMT program developed through this study can realize much more educational effect if are utilized not only in the clinical field but also in the educational institution and community organizations.
URI
http://scholar.dkyobobook.co.kr/searchDetail.laf?barcode=4010026131686#https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/71627
ISSN
1598-2106
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATION(교육학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE