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공동디자인 과정에서 디자이너의 공감능력이 HCI디자인에 미치는 영향

Title
공동디자인 과정에서 디자이너의 공감능력이 HCI디자인에 미치는 영향
Other Titles
An effect of designer’s empathy level to the HCI design during co-design practices
Author
김지은
Keywords
empathy; co-design; co-creation; participatory design; designer
Issue Date
2014-02
Publisher
한국HCI학회
Citation
한국HCI학회 학술대회 논문집, 2014, P.725-728
Abstract
디자이너의 사용자에 대한 혹은 다른 디자이너들의 입장에 대한 공감 능력은 HCI 디자인 및 공동디자인 (Co-design) 과정에 중요한 영향을 미친다. 본 논문에서는 디자이너를 인터뷰한 후, 공감적 디자이너 (empathetic designer)와 직감적 디자이너 (intuitive designer)로 구분한 후, 사용자와 ‘Nike 에서 출시하는 진공청소기'를 공동디자인하도록 하였다. 주제분석 (thematic analysis)과 반-구조적 인터뷰 테크닉 (semi-structured interview)을 통해 디자인 과정을 분석하였으며, 그 결과 직감적 디자이너는 공동디자인 수행 중 디자인고정 (design fixation)에 빠질 가능성이 높은 반면, 공감적 디자이너는 사용자와 디자이너의 반복되는 질문과 대답을 통해 보다 견고하고 일관된 디자인 결과물을 얻을 수 있었다.The effect of designer’s empathy level during the co-design process has been paid much attention. In this paper, two groups of designers conducted a ‘Nike vacuum cleaner’ co-design practice with potential users: empathetic and intuitive designers. The co-design process was analyzed with a thematic analysis and a semistructured interview. The result indicates that the intuitive designer group tends to have ‘design fixation’ problems, and empathetic designers might achieve robust and coherent design quality but not efficiently.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE02374716http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/71170
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