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한일 소 등장 모의 농경 의례의 전승 사례 비교

Title
한일 소 등장 모의 농경 의례의 전승 사례 비교
Other Titles
A Comparative Study on the mock agricultural ritual between Pyungsan Cow Play and Hujimori Daasobi
Author
오수경
Keywords
소; 모의농경의례; 평산소놀음굿; 후지모리다아소비; 전승방식전승방식; ritualforrichharvestmockcowcultivatingritual; Pyungsan Shamman Rites with Cow Play; Hujimori Daasobi; the Way of Transmission
Issue Date
2012-02
Publisher
한국공연문화학회
Citation
공연문화연구, 2012, 24, P.309-337, 29P.
Abstract
인간은 신석기부터 농경을 해왔고, 특히 남방 벼농사 지역에서는 일찍부터 소를 사용해 왔으므로, 농경 지역에서는 소 숭배나 소 의례 또는 소놀이 등이 존재한다. 본문에서는 2008년 5월 인천 동구 화도진 공원의 정기 발표회에서 조사를 진행한 중요무형문화재 제90호 ``평산소놀음굿``과 2008년 3월에 조사를 진행한 일본 국가중요무형민속문화재(國重要無形民俗文化財)인 ``후지모리다아소비등수전유(藤守田游)``를 대상으로 소놀이 형식의 모의 농경 의례에 대한 비교를 진행하였다. 평산소놀음굿이 장보배, 이선비로 이어지는 무녀들을 중심으로 한 굿패에 의해 전승되는 경사굿이면서, 제석거리 뒤에 평산 지역 놀이꾼의 풍농 기원 소놀음을 포함하고 있다면, 후지모리다아소비는 오오이하찌만구 신사에서 신관과 그 신사의 신도 자제인 우지 꼬들에 의해 기년제로 행해지는 풍농 기원 제의와 연희이다. 강신무들에 의한 규모 있는에 본래 마을 놀이꾼과 마을 사람들에 의해 연희되던 소놀이가 합해진 평산소놀음굿은 매우 해학적이고 연극적인데 비해, 신사에서 우지꼬에 의해 연행되는 후지모리다아소비는 모내기 민속인 타우에후류에 기초한 모의 농경의 내용이 풍부하면서도 매우 정식적이며 화려하다. 전승에 있어서는 현재 모두 보존회에 의해 전승되지만, 후지모리다아소비가 지역 기반, 종교 기반, 전승자 집단 기반에 있어 안정적이다. 본래 황해도의 굿을 인천으로 이식한 것이어서 지역 기반이 취약한 평산소놀음굿의 경우 시간적으로도 의미 상실의 염려가 있다. 이산의 경험을 토대로 한 느슨한 공동체로부터 새로운 관중 기반 확장이 필요해 보인다. From the neolithic era, human beings began their agriculture and in Asia used cow for farming very early. Especially in rice-cultivating area, we have many kind of cow worships, cow cults, cow beliefs and cow plays, For this paper, I carried two field researches: one is Pyungsan Shaman Rites of Cow Play(평산소놀음굿), the 90th Important Intangible Cultural Heritage of Korea, carried in May, 2008 at the Huadojin Park, Incheon, Korea, the other is Hujimori Daasobi(藤守田游), the National Important Intangible Folk Cultural Heritage of Japan, carried in March 2008 at the Hujimori village, Shizuoka, Japan. I did the comparative study between these two agricultural rites with performance. Pyungsan Shaman Rites of Cow Play is a kind of celebrational rites by shamans transmitted by Jang Bobae from 1985, and now by Yi Sunbi. Just after the Jaesuk(帝釋, Sakra devanam Indra) chapter, a coachman leading a cow which have Chilsung(七星, The Big Dipper) on it`s back enter with several gods, nymphs and villagers and play the mock cow cultivating ritual. Hujimori Daasobi is also a praying ritual for good harvest, held annually in OOihachimangu, Japanese shrine by the priest and the ``ujiko``, young generation of the devotee of the shrine. Celebrating Shaman Rites performed by shamans combined with the Cow Play by villagers, Pyungsan Shaman Rites of Cow Play is very dramatic and comic. Compared with it, Hujimori Daasobi held in shrine, include almost the full version of Tauehuryu, is very stylized, flowery and magnificent, Both of them was succeeded by the society for preservation of the heritage, Hujimori Daasobi has better condition in its regional and religious base and even heir group. Because Pyungsan Shaman Rites of Cow Play was imigrated from Pyungsan, northern Korea to Incheon, southern Korea, both its regional identity and its time specific meaning is debilitated, so it is needed to grow the audience from its original group with diaspora experience to a new group in Incheon city.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3052554http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/70923
ISSN
1598-981X
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