628 0

보편적학습설계(UDL)원리에따른전자책개발을위한사용성평가연구

Title
보편적학습설계(UDL)원리에따른전자책개발을위한사용성평가연구
Author
차현진
Keywords
보편적학습설계,; 이북,; 다문화교육,; 휴리스틱평가,; UDL,; Universal Design for Learning,; e-books,; multicultural education
Issue Date
2013-12
Publisher
한양대학교 교육공학연구소
Citation
학습과학연구 제7권 제3호, 2013.12, 95-118 (24 pages)
Abstract
최근 다양한 디지털 단말기의 보급과 함께 전자책이 점차 대중화되고 있다. 전자책의 대중화는 풍성한 콘텐츠 제공과 함께 기존의 종이책을 디지털 형태로 변환한 단순한 형태에서 벗어나 멀티미디어를 삽입하고 사용자와의 상호작용을 위한 인터페이스를 개발하는 등 다각적인 연구로 이어지고 있다. 본 연구는 학교 현장에서 교과서 외에 보충 자료로 제시되는 도서가 인지적, 전략적, 정의적 어려움을 가진 학습자에게 좀 더 효과적이고 사용자 친화적인 도서로 활용될 수 있도록 전자책을 설계 및 개발하였다. 이를 위해 UDL 원리와 CAST의 북빌더의 다양한 장점을 활용하였으며, 최근 초등학교 교육 현장에 높은 관심사로 이슈화 되고 있는 다문화에 대한 콘텐츠를 바탕으로 UDL을 적용한 전자책 1차 프로토타입을 개발하였다. 1차 프로토타입에 대한 사용성 평가는 기존 전자책에 대한 일반적인 사용성과 인지부담 등을 고려한 학습적인 요소, UDL 원리에 기반한 특별한 요구를 가진 학습자를 고려하여 휴리스틱 평가를 실시하였으며, 1차 프로토타입에 대한 평가결과를 바탕으로 2차 프로토타입을 완성하였다. 이번 연구는 전자책에 대한 평가가 뷰어 및 상호작용 측면의 인터페이스 수준에 머물러 있었던 한계를 넘어서 좀 더 학습적인 보충 자료로서 전자책의 콘텐츠 요소 및 학습 도구적 측면에서의 평가 요소를 파악하고 이를 적용하였다는데 의의가 있다. 또한 실제 학교 현장에 적용할 수 있는 콘텐츠를 바탕으로 전자책을 설계하여 개발함으로써 학교 현장의 보조 자료로서 전자책의 활성화를 도모하고 이를 통해 인지적, 전략적, 정의적 어려움을 가진 학습자를 돕기 위한 전략으로 전자책의 설계 방향을 제시하기 위한 초기 연구의 결과를 보여주고 있다. This study aims to design and develop e-books which can supplement learning at a school context in a more effective and user-friendly way. To achieve this purpose, a traditional paper-book dealing with multicultural education published by UNESCO was selected to design and develop a model e-book. It was chosen because multicultural education is one of the hot fields at Korean school contexts in recent days. The e-book was mainly designed based on UDL principles to assist students who have difficulties with recognition, strategic, and affective aspects according to brain research and design principles from the book-builder CAST is providing as an authoring tool for e-books. Then, the first low-fidelity prototype was implemented with Microsoft Power-point to find empirical user requirements and the design strategies from a user-friendly perspective by conducting a usability evaluation at an early development stage. In an usability evaluation, heuristics evaluation method which is suggested as an easy and quick usability testing technique by Nielsen at an early stage was adopted. For this, heuristics were developed with consideration of students with special needs and educational aspects as well as interaction and user interface. The findings help to improve the e-book design. This study has implications to provide a model e-book which can be utilized in a school context as supplementary learning resources and to promote reading for students who has recognition, strategic, and affective problems.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001838353https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/70857
ISSN
1976-684X
Appears in Collections:
COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > EDUCATIONAL TECHNOLOGY(교육공학과) > Articles
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE