429 0

영유아교사의 성격유형과 문제행동관리능력에 관한 연구

Title
영유아교사의 성격유형과 문제행동관리능력에 관한 연구
Other Titles
A Study on Difference in the Ability to Manage the Child's Problem Behavior according to Teacher's Personality types
Author
이옥희
Advisor(s)
이정숙; 이현
Issue Date
2018-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
이 연구는 영유아교사의 성격유형과 문제행동관리능력간의 연관성과 경향성에 대해 연구한 것으로 성격유형은 MBTI Form M으로 측정하였으며, 문제행동관리능력 점수는 이를 구성하는 세 요인, 즉 문제행동유형인식능력, 문제행동원인인식능력, 문제행동지도전략사용능력을 측정한 후 합산하였다. 연구 결과, 영유아교사의 성격유형에 따라 문제행동관리능력에 차이가 있는 것으로 나타났으며, 문제행동관리능력의 향상을 위해서는 영유아교사의 자기성찰을 바탕으로 한 전문성 향상노력이 필요하였다.
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/68939http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000432716
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF EDUCATION[S](교육대학원) > MAJOR IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION(유아교육전공) > Theses(Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE