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전통시장 활성화를 위한 영향 요인 분석

Title
전통시장 활성화를 위한 영향 요인 분석
Other Titles
An Analysis of the Factors for Traditional Market Revitalization:Focusing on Tongbok Traditional Market in Pyeongtaek City
Author
김제운
Alternative Author(s)
kim, jeaun
Advisor(s)
이창무
Issue Date
2018-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
국문초록 본 연구는 전통시장 활성화를 위한 특별조치법이 시행된 이후, 환경 개선된 전통시장을 중심으로 사례를 분석하고, 전통시장 환경개선사업 이후 물리적·비 물리적 시설정비가 서비스품질 만족도 및 시장 활성화에 어떠한 영향이 미치는지 방향을 설정하였다. 또한 전통시장 상인들과의 인터뷰를 실시하며 직접 설문지를 작성하고 문제점과 향후 개선에 대한 방안을 모색하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫 번째, 평택시 통복동 전통시장 활성화 사업 시행 이후 물리적 시설 정비가 시장의 서비스품질 만족도에 미치는 영향을 살펴보면, 유의한 정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 이러한 결과는 물리적 시설에 대한 정비 만족도가 높으면 서비스품질에 대한 만족도가 높아지는 관계가 있음을 알 수 있다. 물리적 시설 정비 하위요인에서는 접근시설의 경우에 가장 큰 만족도를 보였으며, 운영 및 안전지원시설 순으로 만족도가 높게 나타났다. 따라서 시설 정비에 있어서 접근시설의 개선과, 운영 및 안전지원시설에 대한 우선적인 정비를 한다면, 서비스 품질만족도에 도움이 될 것이다. 둘째, 활성화 사업 시행 이후 비 물리적 시설 정비가 시장의 서비스품질 만족도에 미치는 영향을 살펴보면, 평택시 통복 전통시장 활성화 사업 시행 이후 비 물리적 시설 정비에 대한 시장의 만족도가 서비스품질 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 비 물리적 시설 정비 하위요인으로는 축제 및 행사가 가장 큰 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 따라서 비 물리적 요소인 지역 축제 및 행사에 주안점을 두고 정비를 한다면, 서비스품질만족도에 도움이 될 것이다. 셋째, 서비스품질 만족도가 시장 활성화에 미치는 영향을 살펴보면, 유의한 정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 이러한 결과는 서비스품질에 대한 만족도가 높으면 시장 활성화가 높아지는 관계가 있음을 알 수 있다. 넷째, 서비스품질 하위변인 신뢰도가 시장 활성화에 미치는 영향을 살펴보면, 유의한 정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 이러한 결과는 서비스품질 만족도 하위요인 신뢰도가 시장 활성화에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 주요어 : 전통시장, 물리적 시설, 비물리적 시설, 서비스품질만족도, 시장 활성화
abstract An Analysis of the Factors for Traditional Market Revitalization - Focusing on Tongbok-dong Traditional Market in Pyeongtaek City- kim, Jea Un Department. Real Estate The Graduate School of Real Estate Convergence Hanyang University The purpose of this study was to analyze a traditional market with the improved environment after the special law for revitalizing traditional markets had come into force and determine how physical and non-physical facility maintenance following the traditional market environment improvement project affected service quality satisfaction and market revitalization. Interview was performed with traders at a traditional market, who were asked to complete a questionnaire personally to find problems and make a plan for solving them. The results of this study can be summarized as follows: First, after having started the revitalization project for Tongbok-dong Traditional Market in Pyeongtaek, physical facility maintenance significantly positively affected service quality satisfaction. That is, the more satisfied with physical facility maintenance, the more satisfied with service quality. Among the sub-factors for physical facility maintenance, approach facilities got the greatest satisfaction, followed by management and safety support facilities. This result implies that the efforts to improve approach facilities and give priority to management and safety support facilities in terms of maintenance help improve service quality satisfaction. Second, after having started the revitalization project for Tongbok-dong Traditional Market in Pyeongtaek, non-physical facility maintenance positively affected service quality satisfaction. Among the sub-factors for non-physical facility maintenance, festivals and events had the greatest effect. This result implies that focusing maintenance on such non-physical elements as local festivals and events helps improve service quality satisfaction. Third, service quality satisfaction significantly positively affected market revitalization. This result implies that the more satisfied with service quality, the higher level of market revitalization. Fourth, reliability among the sub-variables of service quality significantly positively affected market revitalization. This result implies that reliability, which is a sub-factor for service quality satisfaction, positively affects market revitalization. Keywords : Traditional market, Physical facility, Non-physical facility, Service quality satisfation, Market activation
URI
http://www.dcollection.net/handler/hanyang/000000105430http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/68764
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GRADUATE SCHOOL OF REAL ESTATE CONVERGENCE[S](부동산융합대학원) > REAL ESTATE(부동산학과) > Theses (Master)
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