P2P(Peer to Peer) 카셰어링 참여 의사 및 도입방안 연구

Title
P2P(Peer to Peer) 카셰어링 참여 의사 및 도입방안 연구
Other Titles
A Study on Strategies for Implementing a P2P(Peer to Peer) Car-sharing Based on Willingness to Participate
Author
장준석
Advisor(s)
노정현
Issue Date
2018-02
Publisher
한양대학교
Degree
Doctor
Abstract
교통부문에서 대표적인 공유경제 사례는 카셰어링(car-sharing)이 꼽힌다. 카셰어링은 기존 렌터카와 상이하게 등록된 회원을 대상으로 한 대의 공유차량을 다수의 사람이 단시간으로 나눠 쓰는 이용 형태다. 카셰어링은 NFP (Not For Profit), B2C(Business to Customer), P2P(Peer to Peer) 방식으로 서비스 유형이 구분된다. 이 중 P2P 카셰어링은 개인이 소유한 차량을 공유하는 방식이며 효율적 자원배분이 가능함에 따라 공유경제 실현에 매우 적합한 서비스로 주목받고 있다. 아직 국내는 법적 제약으로 도입조차 어렵지만 도입을 위한 근거 마련 및 활성화의 필요성은 점차 대두(擡頭)되고 있다. 본 연구는 P2P 카셰어링에 대한 참여 의사를 파악하고 법 · 제도적, 보험적, 운영적 측면에서 도입방안을 고찰하는데 목적이 있다. 연구의 공간적 범위는 서울시 아파트 단지를 대상으로 했다. 아파트 단지 내는 관리사무소 활용에 따른 운영비 절감이 가능하고 주차면 확보가 수월한 장점이 있다. 서비스 운영자는 아파트 입주민으로 구성된 사회적협동조합으로 선정했다. P2P 카셰어링에 대한 참여 의사를 파악하기 위해 인식조사를 수행했다. 인식조사 결과 P2P 카셰어링 서비스의 이용 의향률은 42%, 제공 의향률은 29%로 집계됐다. P2P 카셰어링을 이용하겠다는 이유 중 ‘통행비용 절감 예상’, ‘추가적 차량 구매에 부담’ 등이 높은 등위로 꼽혔으며 P2P 카셰어링을 제공하겠다는 이유 중 ‘수익성 창출 예상’, ‘환경성 제고’, ‘공유경제 참여’ 등이 높은 등위로 꼽혔다. 서비스 참여 요인의 우선순위를 분석한 결과 P2P 카셰어링 이용 측면은 차량 구입비, 유지비, 통행요금 등의 비용적 부분이 가장 영향력 있는 요인으로 나타났으며 P2P 카셰어링 제공 측면은 자가용 소유 여부가 가장 영향력 있는 요인으로 나타났다. P2P 카셰어링 도입 및 운영 활성화를 위해서는 차량에 대한 인식 전환, 신뢰도 구축 등도 물론 종요롭지만 무엇보다도 정부 및 지자체의 구체적인 지원방안 마련이 선결돼야 한다. 정부 및 지자체는 지원방안 마련이 서비스 존폐 여부에 직결됨을 인지해야 하며 공유경제 실현을 위해 항상 긍정적인 스탠스를 취해야 한다. 이 외에도 법 · 제도적 측면은 P2P 카셰어링 법제화, 운수사업 제외, 등록기준 완화, 개인정보 수집 허용, 인센티브 제도 도입, 혼잡통행료 감면, 과태료 납부 절차 개선 등이 검토돼야 하며 보험적 측면은 전용보험 개발방안 등이 마련돼야 한다. 마지막으로 운영적 측면은 사회적협동조합 유형 신설, 조합설립 관련 규제완화, 교육과 홍보 실시 등이 검토돼야 한다.
In traffic section, car-sharing is recognized as typical example of sharing economy. Car-sharing is to use a sharing car with many people who registered as a member in a short time compared to existing rental car. Car-sharing is divided as NFP(Not For Profit), B2C(Business to Customer) and P2P(Peer to Peer). From among these, P2P car-sharing is to share privately owned car. With it, efficient resource distribution is possible so it is very compatible service for realizing sharing economy. Even though implementation in the country is difficult for legal limitations, necessity of grounds and operation are coming to the fore. This study has a goal to grasp participation consciousness about P2P car-sharing and consider strategies for implementation in legal, institutional, insurance and operating aspects. Spatial range of study is apartment complex in Seoul. In apartment complex, operating expenses reduction according to property management office use is possible. Also, easy occupy of parking space is an advantage. Social cooperative comprised of apartment resident was selected as service operator. This study carried out awareness investigation to grasp participation consciousness about P2P car-sharing. As a result of awareness investigation, rate of intention for P2P car-sharing service use was 42% and rate of intention for service offer was 29%. Among the reasons for P2P car-sharing use, there were ‘expectation for transportation expenses reduction’, ‘burden for additional car purchase’ in the upper ranks. And among the reasons for P2P car-sharing offer, there were ‘expectation for profit creation’, ‘reconsidering environment’ and ‘participation in sharing economy’ in the upper ranks. As a result of analysis of order of priority about service participation, expense like car purchased cost, cost of maintenance, transportation expenses was the most influential aspects in car-sharing use. And whether they has own car or not was the most influential aspect in car-sharing offer. For implementation and operation of P2P car-sharing, change of recognition of car and build credibility are also important but above all, detailed support plan of government and local government should be decided. Government and local government should recognize that making support plan is linked to the problem of service keeping or discarding. Also, they always should take positive stance for realizing sharing economy. Above this, in aspect of legal and systematic parts, P2P car-sharing legislation, excluding transportation industry, eased registration rule, collection of personal information permit, incentive program permit, congestion fee and fine payment procedure improvement should be examined and exclusive insurance development plan in insurance aspect should be examined. Lastly, types of social cooperative foundation, eased rule about association foundation, education and promotion in management aspect should be examined.
URI
http://www.dcollection.net/handler/hanyang/000000105935http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/68733
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GRADUATE SCHOOL OF URBAN STUDIES[S](도시대학원) > URBAN DEVELOPMENT MANAGEMENT AND REAL ESTATE(도시개발경영·부동산학과) > Theses (Ph.D.)
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