멘델스존 피아노 3중주 제 1번 분석 연구: 제 1악장에서 나타나는 고전성과 낭만성을 중심으로

Title
멘델스존 피아노 3중주 제 1번 분석 연구: 제 1악장에서 나타나는 고전성과 낭만성을 중심으로
Other Titles
An Analytic Study of F. Mendelssohn's Piano Trio, Op. 49: Focusing on Characteristics of Classicism and Romanticism shown in the 1st movement
Author
심은별
Alternative Author(s)
Sim, Eunbyul
Advisor(s)
임종필
Issue Date
2018-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
19세기의 낭만주의 예술운동은 서구 유럽의 대격변을 바탕으로 문학, 철학, 미술, 음악 등 모든 예술분야에서 대대적으로 이루어졌다. 그 중 음악에서의 낭만주의 정신은 주관성, 개인의 감정 표현, 자연에의 경외심 등에 공통된 가치를 두고 발전하였다. 당시의 낭만주의 작곡가들은 저마다 다른 예술관을 가지고 있었지만 18세기의 공통 관습을 타파하려고 노력했다는 공통된 특징이 있다. 펠릭스 멘델스존(Felix Mendelssohn, 1809-1847)은 이러한 독일 낭만주의의 정신을 누구보다 잘 표방한 대표적인 작곡가이다. 그러나 동시에 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732-1809)과 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756-1791) 그리고 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770-1827)을 계승한 고전주의자이기도 하다. 그는 비록 38세의 젊은 나이로 사망했지만 전 생애에 걸쳐 400여편의 작품을 남겼다. 그 중 세 명 이상이 연주하는 실내악 작품은 20편에 이르며, 이들 작품은 그의 나이 11세인 1820년부터 사망한 해인 1847년에 이르기까지 그의 전 생애에 걸쳐 고르게 작곡되었다. 본 논문에서는 멘델스존의 실내악 작품의 작곡년도를 바탕으로 그의 생애를 초기(1820-1827), 중기(1829-1838), 후기(1839-1847)로 나누었으며 각 시기의 대표적 실내악과 특징을 살펴보고자 한다(제 Ⅱ장). 제 Ⅲ장에서는 이들 작품 중 후기에 작곡된 피아노 3중주 1번 D단조 Op. 49를 면밀히 분석하겠다. 이 곡은 후기 작품임에도 불구하고 고전주의의 소나타형식을 보이지만 단락 간의 조성과 화성 등에서 낭만주의적인 면모가 나타난다. 따라서 본 논문은 각 단락별로 고전성과 낭만성이 어떻게 나타나는지 연구하는 것이 목적이라 하겠다. 따라서 필자는 본 논문의 이러한 분석을 통하여 연주자들이 멘델스존 피아노 3중주 1번의 고전적인 형식을 이해하고, 더불어 악구의 불일치, 조성의 모호함 등의 낭만적 요소들을 해석 및 연주하는 데에 도움이 될 것을 기대한다.
The Romanticism Arts Movement in the nineteenth century was based off the radical change of European society and has been expressed in the forms of literature, philosophy, fine arts, music and anything related to the arts. The Romanticism spirit in music has tied to the subjectivity, expression of the personal emotion, and the awe-inspiring nature and has developed around these values. Each individual composer from the era may have had a different taste for the arts but they all share a common goal which was to break the old traditions from the eighteenth century. Felix Mendelssohn (1809-1847) was one of the German composers who represents this spirit. However, in the same time he succeeded the Classical era traditions of Haydn, Mozart, and Beethoven. Mendelssohn passed away at the young age of thirty-eight and were composed over four-hundred works. Among these compositions, there were twenty chamber works that are written for three or more instruments. These had been written throughout his life, the earliest being from 1820 and last written in the year he passed away. This research divides Mendelssohn’s chamber works into three periods, the early period (1820-1827), middle period (1829-1838), and the late period (1839-1847). The study examines the special characteristics of each period. In the third chapter, the Piano Trio No.1 in D minor, Opus 49 analyzes. The work is from his late period and features traits of the Romantic era in its tonality and harmony, however, it is written in the sonata form, traditional form of the Classical era. As in this case, this research also trys to examine how each section expresses Classicism or Romanticism. With the help of this research, performers will be able to interpret the traditional form of the Classical sonata form and the uneven phrases and ambiguous tonality which are traits of the Romantic era.
URI
http://www.dcollection.net/handler/hanyang/000000105882http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/68370
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GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > MUSIC(음악학과) > Theses (Master)
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