1049 0

발달장애아동 어머니가 지각한 가족건강성이 장애수용에 미치는 영향 : 스트레스 대처행동의 매개효과

Title
발달장애아동 어머니가 지각한 가족건강성이 장애수용에 미치는 영향 : 스트레스 대처행동의 매개효과
Other Titles
The Effects of Family Strengths Perceived by Mothers of Children with Developmental Disabilities on Acceptance of Disabilities : The Mediating Effects of Stress Coping Behaviors
Author
최지선
Alternative Author(s)
Choi, Jisun
Advisor(s)
이정숙
Issue Date
2018-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
이 연구는 발달장애아동 어머니가 지각한 가족건강성, 장애수용, 스트레스 대처행동 간에 어떠한 관계가 있는지 살펴보고 발달장애아동 어머니가 지각한 가족건강성과 장애수용의 관계에서 스트레스 대처행동의 매개효과를 알아보고자 하였다. 이 연구에서 살펴보고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 발달장애아동 어머니가 지각한 가족건강성, 장애수용, 스트레스 대처행동의 일반적 경향은 어떠한가? 둘째, 발달장애아동 어머니가 지각한 가족건강성, 장애수용, 스트레스 대처행동은 아동의 장애하위유형에 따라 차이가 있는가? 셋째, 발달장애아동 어머니가 지각한 가족건강성, 장애수용, 스트레스 대처행동 간의 상관관계는 어떠한가? 넷째, 발달장애아동 어머니가 지각한 가족건강성과 스트레스 대처행동이 장애수용에 미치는 영향은 어떠한가? 다섯째, 발달장애아동 어머니가 지각한 가족건강성과 장애수용의 관계에서 스트레스 대처행동은 매개효과를 가지는가? 연구대상은 발달장애인 부모 온라인 커뮤니티 7곳에서 활동 중인 발달장애아동을 양육하고 있는 어머니 총 225명이었다. 변인들의 내용을 측정하기 위해 유영주 외(2013)가 개발한 한국형 가족건강성척도 Ⅱ, 주성아(2009)가 번안한 Carver(1997)의 스트레스 대처행동 척도(The Brief COPE), 고일영과 황경열(2010)이 개발한 장애아동 어머니의 장애수용 척도를 사용하였고, SPSS 22 통계 프로그램을 활용하여 자료를 분석하였다. 이 연구의 결과를 요약한 것은 다음과 같다. 첫째, 발달장애아동 어머니가 지각한 가족건강성은 5점 만점에 평균 3.45점이었다. 장애수용은 4점 만점에 평균 2.81점으로 나타났다. 스트레스 대처행동의 하위유형 중 문제 중심적 대처는 5점 만점에 평균 3.07점, 정서 중심적 대처는 5점 만점에 평균 2.69점, 역기능적 대처는 5점 만점에 평균 2.10점이었다. 둘째, 발달장애아동 어머니가 지각한 가족건강성, 장애수용, 스트레스 대처행동의 각 하위유형 모두 아동의 장애하위유형에 따른 차이가 없었다. 셋째, 발달장애아동 어머니가 지각한 가족건강성은 장애수용과 유의한 정적상관을 나타냈다. 또한 발달장애아동 어머니가 지각한 가족건강성과 장애수용은 스트레스 대처행동의 하위유형 중 문제 중심적 대처, 정서 중심적 대처와 유의한 정적상관을 보였으나, 역기능적 대처와는 유의한 부적상관을 나타내었다. 넷째, 발달장애아동 어머니가 지각한 가족건강성과 스트레스 대처행동의 각 하위유형은 모두 장애수용에 통계적으로 유의미한 영향력을 나타냈다. 장애수용에 대한 설명력은 역기능적 대처가 가장 컸고, 그 뒤를 이어 가족건강성, 정서 중심적 대처, 문제 중심적 대처 순으로 나타났다. 다섯째, 발달장애아동 어머니가 지각한 가족건강성과 장애수용의 관계에서 스트레스 대처행동의 하위유형 중, 정서 중심적 대처, 역기능적 대처가 부분 매개하는 것으로 나타난 반면, 문제 중심적 대처는 매개효과가 없는 것으로 나타났다. 이 연구는 발달장애아동 어머니의 사회 환경적 자원과 심리 내적 자원을 통합적으로 살펴봄으로써 발달장애아동 어머니의 장애수용을 효과적으로 지원할 수 있는 방안을 탐색하였다. 또한 이 연구의 결과를 토대로 발달장애아동 어머니를 대상으로 하는 상담과 교육 프로그램 연구를 위한 기초자료 및 시사점을 제공하였다. 주요어 발달장애아동 어머니, 가족건강성, 장애수용, 스트레스 대처행동; This study aimed to investigate the relationship between family strengths, acceptance of disabilities, and stress coping behaviors perceived by mothers of children with developmental disabilities and find the mediating effects of stress coping behaviors on the relationship between family strengths and acceptance of disabilities. The research problems to be discussed in this study are as follows. First, what are the general trends of family strengths, acceptance of disabilities, and stress coping behaviors perceived by mothers of children with developmental disabilities? Second, do family strengths, acceptance of disabilities, and stress coping behaviors perceived by mothers of children with developmental disabilities differ according to the sub-types of children's developmental disabilities? Third, what is the correlation between family strengths, acceptance of disabilities, and stress coping behaviors of mothers of children with developmental disabilities? Fourth, what is the effect of family strengths and stress coping behaviors perceived by mothers of children with developmental disabilities on acceptance of disabilities? Fifth, do stress coping behaviors mediate the relationship between family strengths and acceptance of disabilities perceived by mothers of children with developmental disabilities? The subjects of the study were 225 mothers who were raised children with developmental disabilities in 7 online communities of parents of children with developmental disabilities. In order to measure the variables, we used the Korean Family Strengths Scale Ⅱ, which was developed by Yoo et al.(2013), the Brief COPE of Carver(1997), which was adapted by Joo(2009), the Acceptance of Disabilities Scale of Mothers of Children with Disabilities, which was developed by Ko & Hwang(2010) and analyzed the data using the SPSS 22 statistical program. The results of this study are summarized as follows. First, family strengths perceived by mothers of children with developmental disabilities was 3.45 out of 5 points. The acceptance of disabilities was 2.81 points out of 4 points. Among the sub-types of stress coping behaviors, problem focused coping was 3.07 points on 5 points, emotion focused coping was 2.69 points on 5 points, and dysfunctional coping was 2.10 points on 5 points. Second, family strengths, acceptance of disabilities, and stress coping behaviors perceived by mothers of children with developmental disabilities did not differ according to the sub-types of children's disabilities. Third, family strengths perceived by mother of children with developmental disabilities showed a significant positive correlation with acceptance of disabilities. In addition, the family strengths and acceptance of disabilities perceived by mothers of children with developmental disabilities showed a significant negative correlation with the dysfunctional coping, although it showed a significant positive correlation with the problem focused coping and the emotion focused coping. Fourth, family strengths and all sub-types of stress coping behaviors perceived by mothers of children with developmental disabilities showed statistically significant influence on acceptance of disabilities. The explanatory power of acceptance of disabilities was the highest in dysfunctional coping, followed by family strengths, emotion focused coping, and problem focused coping. Fifth, in the relationship between family strengths and acceptance of disabilities perceived by mothers of children with developmental disabilities, emotion focused coping and dysfunctional coping are partially mediated among stress coping behaviors, whereas problem focused coping has no mediating effect. This study searched for ways to effectively support mothers of children with developmental disabilities by integrating socio-environmental resources and psychological resources. Based on the results of this study, we provided basic data and suggestions for counseling and educational programs for mothers of children with developmental disabilities. Keywords Mothers of Children with Developmental Disabilities, Family Strengths, Acceptance of Disabilities, Stress Coping Behaviors
URI
https://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/68254http://hanyang.dcollection.net/common/orgView/200000432516
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL[S](대학원) > CHILD PSYCHOTHERAPY(아동심리치료학과) > Theses (Master)
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE