25현 가야금 아르페지오 개발 연구

Title
25현 가야금 아르페지오 개발 연구
Other Titles
Research and Development on the Arpeggio for 25-String Gayageum : Focused on the Étude of Guitarist Aguado
Author
이준
Alternative Author(s)
Lee, Jun
Advisor(s)
유정연
Issue Date
2018-02
Publisher
한양대학교
Degree
Master
Abstract
본 연구는 25현 가야금 아르페지오 개발 연구로 기타리스트 아구아도의 연습곡의 운지 패턴을 적용하는 것을 목적으로 한다. 현재 국내에 발간된 25현 가야금의 교제에 수록된 연습곡을 살펴보면 순환성 운지 패턴과 반순환성의 형태를 가진 교호성 운지 패턴만이 뚜렷하게 나타나고 있다. 그러나 현대시대의 연주곡에서는 이러한 운지 패턴 외에도 더욱 다양한 패턴들이 존재한다. 이는 현대시대의 연주곡의 운지 패턴에 부합할 수 있는 아르페지오 주법의 연습곡에 대한 체계적인 연구의 필요성을 제기하는 것이다. 이에 본 연구는 1820년 스페인의 기타리스트 디오니시오 아구아도에 의해 쓰인 아구아도의 연습곡을 기초로 삼아 25현 가야금 아르페지오 주법을 개발하고자 하였다. 먼저 호른보스텔-작스의 분류법을 통해 기타(guitar)와 가야금 두 악기가 가진 메커니즘 안에서 유사성을 밝혀내었고, 기타와 가야금의 아르페지오 기보법, 그리고 25현 가야금의 아르페지오 형태에 대해 조사하였다. 이러한 이론적 배경을 바탕으로 아구아도의 연습곡을 기초로 한 25현 가야금 아르페지오 연습곡을 만들었다. 연습곡은 조성의 확립, 음역과 포지션의 분할, 운지법 유형 분류, 운지 패턴의 구조 분석 및 적용의 단계를 거쳐 개발되었으며, 아구아도의 연습곡과 『악학궤범』을 기반으로 하여 타당성을 확보하였다. 이러한 과정을 통해 25현 가야금 아르페지오 연습곡 제1형~제27형을 완성시켰다. 완성된 25현 가야금 아르페지오 연습곡은 아구아도의 연습곡보다 10가지의 패턴이 추가되었으며, 기존의 25현 가야금 연습곡에서 결여되었던 운지 패턴들을 보완하여 혼합 형태의 교호성 운지 패턴, 겹음을 동반한 교호성 운지 패턴, 반순환성 형태의 교호성 운지 패턴, 순환성과 혼합 형태의 교호성 운지 패턴, 홀수 음렬(série)에 대한 비교호 운지를 혼용한 교호성 운지 패턴, 순환성 운지 패턴의 각 종류를 모두 포함하고 있다. 또한, 본 연구에서 개발된 25현 가야금 아르페지오 연습곡은 피하씨온(fijación)이 유지되는 자세의 연습곡이라는 점에서 기존의 연습곡과 차별화된다. 다만 피하씨온에 관한 연구는 탄현법과 가깝고 관절 운동에 관한 해부학적 접근을 필요로 하며 트레몰로 주법에 관한 연구도 함께 이루어져야 하는 부분이라 후속 연구로 남겨 두었다. 본 연구에서 개발된 25현 가야금 아르페지오 연습곡이 향후 25현 가야금을 연주하는 가야금 전공자들에게 교육 자료로 활용될 수 있기를 기대한다. 또한 본 연구를 시작으로 현악기의 주법 공유가 활발하게 이루어진다면, 주법 개발을 통해 악기가 연주할 수 있는 음악의 영역을 넓히고, 퓨전 국악을 지향하는 연주자와 작편곡자들에게 악기를 보다 효율적으로 혼용할 수 있는 방법론이 되어줄 수 있을 것이다.
The purpose of this research is to apply the fingering pattern of the étude of the guitarist Dionisio Aguado to the research and development on the arpeggio for 25-string gayageum. Looking at the étude included in the 25-string gayageum textbooks published in Korea denotes that only cyclic fingering pattern and reverse cyclic type alternate fingering pattern are apparently used. However, as more diverse patterns other than these are used in contemporary instrumental songs, a systematic study is required for the arpeggio étude appropriate to the modern day fingering pattern. In this sense, this study is aimed to develop an arpeggio technique for 25-string gayageum based on the étude, the instrumental song composed by a Spanish guitarist Dionisio Aguado in 1820. First, the similarities found in the mechanism of both guitar and gayageum were studied using the Hornbostel-Sachs classification of musical instruments, and then the stáff notàtion of both instruments and the arpeggio style present in 25-string gayageum were examined. And having this theoretical background as a foundation, an arpeggio étude for 25-string gayageum was created based on the Aguado's étude. The étude was developed by going through four stages, i.e., the establishment of tonality, the segmentation of range and position, the classification of fingering type, and the structural analysis and the application of fingering pattern. And the rationality of this process was secured through the Aguado's étude and the Akhak gwebeom - Illustrated Text on Traditional Music in Korea. This is how the arpeggio étude for 25-string gayageum No. 1 ~ No. 27 was completed. In comparison with the Aguado's étude, ten more patterns were added to this complete arpeggio étude for 25-string gayageum. As an attempt to supplement the fingering patterns lack in existing études, a range of fingering patterns are added including mixed type alternate fingering pattern, alternate fingering pattern with double notes, reverse cyclic alternative fingering pattern, cyclic and mixed type alternate fingering pattern, alternate fingering pattern mixed with reiterative fingering pattern for odd number série, and each type of cyclic fingering pattern. The arpeggio étude for 25-string gayageum developed in this study differs from the existing études in that fijación is maintained. The study about fijación, however, is left for a follow-up study because it is close to the plucking method, requires anatomical approach to joint movement and has to be accompanied with the study of tremolo method as well. It is expected that this complete arpeggio étude for 25-string gayageum can be used to educate gayageum specialists playing 25-string gayageum in the future. If the performance technique of string instruments is actively shared among musicians with this study as an anchor point, the range of musical performance of the instruments will be enlarged with the development of techniques, and performers as well as composers and arrangers who pursue Korean traditional fusion music will use diverse instruments more effectively.
URI
http://www.dcollection.net/handler/hanyang/000000105234http://repository.hanyang.ac.kr/handle/20.500.11754/68248
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