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참여적 디자인 방법론을 사용한 의료용 기능성 게임 "RehabMaster"개발 사례연구

Title
참여적 디자인 방법론을 사용한 의료용 기능성 게임 "RehabMaster"개발 사례연구
Other Titles
Case study of developing medical serious game ‘RehabMaster’ by participatory design
Author
류호경
Keywords
Serious game; Stroke; Rehabilitation; Participatory design; Meaningful play; Challenge
Issue Date
2013-02
Publisher
한국HCI학회 / The HCI Society of Korea
Citation
한국HCI학회 학술대회, Vol.2013 No.1, [2013], p.1103-1106 (4 pages)
Abstract
기존의 뇌졸중 환자 재활용 기능성 게임은 환자 중심의 게임디자인에 초점을 두고 재활을 진행하는 다른 주체인 의사와 치료사를 위한 디자인 요소는 상대적으로 덜 반영되고 있다. 본 논문에서는 기존 기능성 게임의 환자중심디자인에 부합되면서 의사와 치료사까지 고려할 수 있는 디자인 요소를 참여적 디자인 방법론을 통해 제안하고, 이를 바탕으로 의료용 기능성 게임 RehabMaster 를 개발하였다. RehabMaster 를 이용한 임상실험을 통해 임상 및 사용성 측면에서 다양한 재활주체를 고려한 디자인 요소의 유효성을 검증하였다.Various researches have done about serious game in order to rehabilitate stroke patients. These serious games mainly focused on a stroke patient’s perspective, so they merely consider about other rehabilitation stakeholders like physiatrists and occupational therapists. In this paper, by using participatory design method, we propose design factors which not only fulfilling stroke patients but also physiatrists and therapists. Based on these design factors, we made a rehabilitation serious game RehabMaster. An empirical study was carried out with this serious game to validate both clinical advantage and design factors, and how these design factors would help HCI practitioners was also discussed.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE02100620http://hdl.handle.net/20.500.11754/57710
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GRADUATE SCHOOL OF TECHNOLOGY & INNOVATION MANAGEMENT[S](기술경영전문대학원) > ETC
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