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레스토랑 이용자의 비합리적 선택행동 연구

Title
레스토랑 이용자의 비합리적 선택행동 연구
Other Titles
A Study of Restaurant Customer`s Irrational Choice Behavior: Comparison Based on the TRA and Social Action Concept of Max Weber
Author
김남조
Keywords
외식산업; 비합리; 선택행동; 합리적 행동이론; Max Weber의 사회적 행위 개념; 계획적 행동이론; 레스토랑; Food-service industry; Irrational; Choice behavior; TRA; Social Action Concept of Max Weber; TPB; Restaurant
Issue Date
2014-02
Publisher
한양대학교 관광연구소 / Tourism Research Institute Hanyang University
Citation
관광연구논총 / The journal of tourism studies, 제26권 제1호 2014.2, pp.73-95
Abstract
본 연구의 목적은 합리적 행동이론(Theory of Reasoned Action: TRA)과 Max Weber의 사회적 행위 개념을 비교함으로 레스토랑 선택이라는 소비자 행동의 변수가 합리적 요인뿐 아니라 비합리적 요인도 영향을 끼치는가를 연구 하는 것을 목적으로 한다. 본 연구는 질적 연구 방법 중 심층 인터뷰 기법을 사용하여 연구를 진행하였다. 연구 결과 첫째, 소비자의 레스토랑 선택 행동에서는 비합리적 요인이 영향을 미치고 있었다. 둘째, TRA보다 Weber의 사회적 행위 개념을 통해본 소비자의 레스토랑 선택 행동이 소비자 행동을 세분화하여 구체적으로 설명하고 있었다. 셋째, TRA에도 비합리적 요소가 포함되어있었다. 넷째, Weber의 사회적 행위 개념의 관점에서 소비자의 레스토랑 선택 행동은 합리적 요인과 비합리적 요인을 통해 소비자 행동이 적절하게 설명되는 것으로 나타나고 있었다. 시사점으로는 외식업체의 마케팅 방법에 비합리적인 요인을 고려해야 한다는 것, Weber의 사회적 행위 개념이 레스토랑 선택 행동을 설명하는데 유용한 개념 이라는 것, TRA의 확장된 연구가 비합리적인 방향으로 진행되어야 한다는 점이다. 연구의 의의로는 레스토랑을 선택하는 소비자의 행동 연구에서 비합리적인 요인이 영향을 미친다는 것을 추론한 것, TRA의 전제인 합리적 이성에 대한 전제가 넓어져야 한다는 것을 추론한 것에 연구의의가 있다. 본 연구는 소비자의 레스토랑 선택 행동에 비합리적 요인이 영향을 받고 있는 것을 추론하여, 소비자 행동에서 비합리적 요인의 중요성에 대한 문헌적인 제안을 하여 바람직한 경영 활동을 영위하는데 기여하고자 한다.This study aims to whether the variable of customer behavior as restaurant choice has impact on rational fact as well as irrational one by comparing between theory of Reasoned Action and Social Action Concept of Max Weber. This study was processed through the depth interview in the qualitative research. As research results, first, The irrational fact has main impact on restaurant choice customer behavior. Second, Social Action Concept of Max Weber has more detailed and specific explanation power about restaurant choice customer behavior than TRA. Third, there was irrational fact in TRA. Forth, restaurant choice customer behavior from Social Action Concept of Max Weber`s point have appropriate explanation through rational and irrational facts. This study suggests that first, food service business have to concern irrational fact on marketing, second, Social Action Concept of Max Weber is useful concept to explain restaurant choice behavior and third, the extended TRA research has to process to irrational direction. The meaning of this study is to prove that irrational fact has impact on restaurant choice customer behavior and it extend the premise of rational reason as the TRA prerequisite. This study is going to contribute to run desirable management activities by proving that irrational fact has impact on restaurant choice customer behavior and suggesting literally about the importance of irrational fact on restaurant choice behavior.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE06564217http://hdl.handle.net/20.500.11754/54867
ISSN
1226-8054
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > ETC
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