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클레이마트를 활용한 전시 연계 체험교육 프로그램 운영사례연구

Title
클레이마트를 활용한 전시 연계 체험교육 프로그램 운영사례연구
Other Titles
The Study of Management Case for Experience Education Programs in Conjunction Exhibition utilizing Clay Art
Author
이부연
Keywords
Clay Art; Experience Education Program; STEAM
Issue Date
2014-04
Publisher
한국디지털디자인협의회
Citation
디지털디자인학 연구, 14(2), pp.149-160
Abstract
2011년 이후부터 전시 연계 교육 프로그램의 참여율이 많아지면서 박물관, 미술관 등과 같은 문화예술 관련 기관과 더불어 외교부 산하의 KOICA 지구촌체험관도 최근 다양한 글로벌 문화 교육 프로그램을 선보이면서 문화홍보 및 구호협력 인식증진기관으로서 많이 알려지는 추세이다. 본 연구는 최근 3개년 연구 결과를 반영하여 전시 연계 체험학습 교육 프로그램 운영 현황을 분석하고, 창의적 체험학습 교육 프로그램의 궁극적 실효성 검증, 클레이아트의 통합 예술 프로그램에 있어 교육적 효과 평가, 차별화된 커리큘럼 개발 방안 모색 등을 주요 목적으로 하였다. 본 연구에서는 등록사립미술관 1개 기관, KOICA 지구촌체험관을 중심으로 전시 연계 교육 프로그램의 사례를 분석하고, 각 기관별로 운영되는 분야별 전시 연계 체험학습 프로그램을 연구하였으며, 플라스틱 점토공예와 토이아트 수업을 접목한 체험 학습 프로그램, 캐릭터 미니 화분 디자인과 원예수업 통합 프로그램, 솝클레이 공예와 도자기 화병 디자인 수업 통합 프로그램, 폼클레이 공예와 LED 조명제작 과학융합형 체험학습 프로그램 등, 총 4개 분야의 수업 결과를 진단함으로써 정량적 분석과 정성적 개별평가를 진행하였다. 교육 운영 사례를 통하여 평가된 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 클레이아트를 활용한 전시 연계 교육 프로그램 운영은 전시 콘텐츠와 예술(공예) 분야를 입체적으로 접목한 효과적인 감성교육을 이끌어 내는 장점을 지닌다. 둘째, 클레이아트와 타 분야 수업의 통합형 프로그램 구축을 통해 이색적이고 새로운 호기심을 자극하는 창의성 향상에도 중요한 영향을 미친다. 셋째, 체험학습형 통합 프로그램의 참여 증진은 수업 참가자의 사회적 지식 확대시키고 과학적 호기심과 예술적 창의력을 충족시키면서 개인의 발전 가능성을 높여준다.Since 2011, a lot of participation for education programs in conjunction of exhibitions, Museums and Art Museums such as the cultural and artistic institutions and KOICA Global Experience Village are known to cultural promotion as a lot of relief agencies in trend awareness. This study reflects the recent three years experience learning education programs with Exhibitions and analyzed current situation. The purpose of this study is the ultimate creative experience effective learning education program verification, a clay art educational effect on the integrated arts program evaluation, including exploring ways of development for differentiated curriculum. This study was analyzed from one sample private museum in registration agency and KOICA Global Experience Village exhibition with focusing on the practices linkage of educational programs, and each institution operates in conjunction with the exhibition, based on the contents of the experiential learning program in each area studied. Plastic toy clay crafts and the experiential learning program that combines art class, character class mini garden pots and integrated program design, pottery vase design engaged with Soap Clay crafts program, a Foam Clay crafts with LED lighting, such as making scientific convergence experiential learning program, results in a total of four classes in the field of qualitative and quantitative analysis of the individual diagnostic assessment was conducted. Operating through the training examples ranked results of this study are as follows. First, the Clay Art Exhibition in conjunction with educational programs to take advantage of the display content and Art(craft) combined with an effective three-dimensional field of education, leading to emotional advantages. Second, clay art classes and other areas through the establishment of a unified, unique, new program to stimulate the curiosity even improved significantly affect creativity. Third, the experiential learning model integrated program promotes the participation of the participants in the class and social knowledge to expand and meet the artistic creativity and scientific curiosity, raises the possibility of personal development.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE02396379http://hdl.handle.net/20.500.11754/54654
ISSN
1598-2319
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COLLEGE OF EDUCATION[S](사범대학) > APPLIED ART EDUCATION(응용미술교육과) > Articles
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