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오토캠핑 참여자의 동기, 가치, 만족도, 충성도 간의구조적 관계 분석

Title
오토캠핑 참여자의 동기, 가치, 만족도, 충성도 간의구조적 관계 분석
Other Titles
An Analysis of Structural Relationships between Motivation, Values, Satisfaction, and Loyalty for Auto Camping Participants'
Author
김남조
Issue Date
2013-12
Publisher
대한관광경영학회
Citation
觀光硏究, Vol.28 No.5 [2013], 45-70(26쪽)
Abstract
최근 국내에서 아웃도어레크리에이션 활동이 증가하고 있으며, 그 중에서도 오토캠핑이 크게 증가하고 있다. 이렇게 비교적 짧은 기간 동안 급속도로 증가하는 오토캠핑 참여자에 대한 행동에 대한 이해를 위하여 오토캠핑 활동에 대한 동기, 가치, 만족도, 충성에 대한 구조적 인과관계를 살펴볼 필요가 있다. 이러한 연구는 최근 오토캠핑이 크게 증가하고 있는 시점에서 오토캠핑 참여자들에 대한 행동을 이해하고, 지속적인 오토캠핑 활동을 위한 시사점을 제시하고자 한다. 본 연구의 목적은 오토캠핑의 참여자의 동기가 오토캠핑 활동 중에 느끼는 가치에 미치는 영향과 이러한 가치가 만족도 및 충성도에 미치는 구조적 관계를 분석하고자 한다. 세부적으로 동기를 추진 동기와 유인 동기로 구분하고, 가치는 헤도닉 가치와 실용적 가치를 구분하여 살펴보았다. 본 연구에서는 오토캠핑에 참여하고 있는 캠퍼를 대상으로 4번의 인터뷰와 캠핑장 관계자를 대상으로 2번의 인터뷰를 실시하였다. 설문조사는 관찰과 인터뷰를 병행하여 2012년 11월 25일∼12월 29일에 실시하였다. 총 385부의 설문지를 수거하고, 최종적으로 336을 사용하였다. 연구결과는 추진(push) 동기와 유인(pull) 동기 모두 가치에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 헤도닉 가치보다는 실용적 가치에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 만족도에 미치는 영향도 헤도닉 가치보다는 실용적 가치가 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 만족도는 충성도에 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. Outdoor recreation activity is showing continuous growth all over the world. Among outdoor recreation activities, auto-camping is greatly increasing in the country. Structural causal relationship among motivations of auto camping, value, satisfaction and loyalty is needed to examine to understand the rapidly increasing camping Participants` behavior for a short period. This research attempts to understand camping Participants` behavior and suggest implications for continuous auto camping activities at a time when auto camping is greatly increasing. The purpose of this study was to examine the effect of auto camping Participants` motivations on value during camping activities and to analyze the structural relationship among value, satisfaction and loyalty. A motivation was classified in detail as push and pull factors and value was classified as hedonic and utilitarian value. This study conducted questionnaire-based survey, interviews for 4 campers and 2 camp managers, and on-site observation. The surveys including observation and interview were carried out from November 25th to December 29th in 2012. A total of 385 questionnaires were collected and 336 were analyzed in this study. The results indicated that both push and pull motivation influenced value and they more influenced utilitarian value than hedonic value. Satisfaction also showed a greater influence on utilitarian value than hedonic value and had a large influence on loyalty.
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001837543http://hdl.handle.net/20.500.11754/54610
ISSN
1226-2501
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > ETC
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