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해사 중 유용광물 회수기술 개발의 경제성 분석

Title
해사 중 유용광물 회수기술 개발의 경제성 분석
Other Titles
Feasibility Study on the Recovery for Valuable Minerals in Beach Sand
Author
김진수
Keywords
해사; 유용광물; 회수; 경제성; 목표수익률; Beach sand; Valuable minerals; Mineral recovery; Economic feasibility; Hurdle rate
Issue Date
2013-08
Publisher
한국자원공학회
Citation
한국자원공학회지 Journal of the Korean Institute of Mineral and Energy Resources Engineers, Vol.50 No.4 [2013], 534-542
Abstract
지난 10여년 동안 산업의 핵심 재료로서의 역할과 생산의 편중성으로 인하여 희토류의 중요성이 강조되어 왔다. 해사 중 유용광물 회수기술은 이러한 희토류의 안정적인 확보에 도움이 되는, 자원 안보의 측면에서 유용한 기술이라고 할 수 있다. 이에 본 연구에서는 기술 개발의 타당성을 제고하기 위해 해사 중 유용광물 회수기술의 사업화에 대한 경제성을 분석하였다. 비용편익 분석의 기본 틀 안에서 목표 수익률(hurdle rate)에 따른 목표 비용을 산정하는 방식으로 경제성을 분석하였으며, 경제성에 민감하게 영향을 미치는 요인으로 목적 광물의 가격과 환율, 목표 수익률, CAPEX와 OPEX 비율, 할인율을 선정하여 추정과 민감도 분석을 수행하였다. 분석 결과, 시나리오에 따라 목표 비용이 10,160원~30,480원, 이 때 할인율 6.81%를 감안한 순현가가 189억 874만원~567억 2,623만원으로 나타나 시범 플랜트에 소요된 설비 투자 비용인 톤당 약 1,700원을 고려해 보았을 때 해사 중 유용광물 회수 사업은 경제적 타당성 확보가 용이할 것으로 판단된다.Because of their essential role in the industries and misdistribution, the importance of rare earth elements (REEs) have been highlighted during the past 10 years. R&D for the recovery of valuable minerals in beach sand is thus necessary to help the stable supply of REEs in in terms of resource security. In this study, the economic feasibility of the recovery of valuable minerals in beach sand is analyzed to prepare commercialization. The hurdle rate approach is applied on the framework of benefit-cost analysis. The sensitivity analysis for the mineral prices, exchange rate, hurdle rate, CAPEX/OPEX ratio, and discount rate are also conducted. As results, the hurdle cost was estimated at 10,160~30,480 Korean Won (KRW) per ton and net present value was estimated at 33.84~101.60 billion KRW for the discount rate of 3.49%. Since the equipment investment cost of the pilot plant was 1,700 KRW per ton, the rate of return of the project for the recovery of valuable minerals in beach sand is expected to be higher than our hurdle rate (15%).
URI
https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.artiId=ART001796245http://hdl.handle.net/20.500.11754/53970
ISSN
1225-5688
DOI
10.12972/ksmer.2013.50.4.534
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COLLEGE OF ENGINEERING[S](공과대학) > EARTH RESOURCES AND ENVIRONMENTAL ENGINEERING(자원환경공학과) > Articles
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