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사회교환 이론을 중심으로 한 대기업과 중소기업 간의 장기적 동반성장 구축요인 연구

Title
사회교환 이론을 중심으로 한 대기업과 중소기업 간의 장기적 동반성장 구축요인 연구
Other Titles
Analysis for Mutual Growth Factors of Large and Small Business Companies -Focusing on Social Exchange Theory-
Author
한상린
Keywords
관계특유투자; 대기업 중소기업 동반성장; 사회교환이론; 사회화과정; Relationship-specific Investment; Mutual Growth of Large and Small Business; Social Exchange Theory; socialization process
Issue Date
2013-11
Publisher
한국경영학회 Korean Academic Society Of Business Administration
Citation
경영교육연구 Korea Business Review, 2013-11, 17(4), p. 1-21
Abstract
대기업은 일반적으로 자금 및 규모, 마케팅, 브랜드, R&D에 강점이 있는데 반해, 중소기업은 생산기술과 공정 노하우, 인력에 특화된 기술을 강점으로 보유하고 있다. 이와 같은 상호 보완적 관계에 의해 대기업과 중소기업 간의 유기적이고 협력적인 관계를 통하여 동반성장을 이룰 수 있다. 하지만 협력적 관계를 통한 동반성장은 기업 거래에 있어서 상호 의존성이 유사할 경우에 가능하며, 비대칭적 구조에서 의존성이 낮은 강자는 약자에 대한 기회주의 행동 및 강압적인 영향력을 행사할 가능성이 커지고, 의존성이 높은 약자는 강자의 기회주의 행동이나 강압적인 영향력으로부터 대응할 만한 적절한 보호책을 찾기 어렵다. 본 연구는 대기업과 중소기업 간의 동반성장 구축요인에 대해 사회교환 이론을 중심으로 실증하고 결과적 함의를 도출하고자 수행되었다. 동반성장 구축요인을 위해 기존의 문헌들을 참고하여 외생변수를 사회화과정과 관계특유투자를 설정하였고 내생변수로는 관계자본과 관계학습, 장기지향성을 설정하여 각 변수 간의 관계를 실증함으로서 이론적, 실무적 시사점을 찾고자 하였다. 본 연구에서 제시한 가설 검증에 대한 요약은 다음과 같다. 첫째, 사회화과정은 관계자본과 관계학습에 긍정적인 영향력을 확인하였다. 하지만 사회화과정이 장기지향성에 직접적으로 영향을 줄 것이라는 가설은 채택되지 못하였다. 둘째, 관계특유투자는 관계자본과 관계학습, 장기지향성에 긍정적으로 작용하는 것을 확인하였다. 셋째, 관계자본과 관계학습은 기업 간의 장기지향성에 긍정적인 영향을 주는 것이 확인되었다. 마지막으로 본 연구의 마케팅 전략적 시사점을 자세히 논의하였다.Today, the majority of company organizations are facing on very fast and dynamic changes in business environment. It is important that companies have faster speed of response on change of market place in business and they are acknowledging the existence of a limit. So, they have been cooperating among the companies through mutual cooperation and the importance of organic response through relationship have increased. This research is not the existing paradigm about transaction cost theory among the companies. We want to know that is accompanying growth factors of between large and small businesses. In this research, a summary of the proposed hypothesis testing are as follows: First, we were confirmed that socialization process have the positive impact on relationship capital and relationship learning. however, the hypothesis that socialization process will have a direct impact on long-term relationship, is not adopted. Second, we were confirmed that relationship-specific investments is the positive impact on relationship capital, relationship learning, and long-term relationship. Finally, we were confirmed that relationship capital and relationship learning are the positive impact on long-term relationship among the companies. In the research, we were confirmed that socialization process theory is the appropriate paradigm for accompanying growth factors of between large and small businesses. Also we could find the theoretical and practical implications from this research.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE06080461http://hdl.handle.net/20.500.11754/53783
ISSN
1226-4997
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > ETC
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