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해방기 시의 세대론

Title
해방기 시의 세대론
Other Titles
Generation Discussion in Poems of the Liberation Period
Author
유성호
Keywords
해방기; 세대론; 순수서정; 리얼리즘; 모더니즘; Liberation period; Generation discussion; Pure lyricism; Realism; Modernism
Issue Date
2012-04
Publisher
한국시학회 / The Korean Poetics Studies Association
Citation
한국시학연구, 2012, 33, P.69-92, 24P.
Abstract
그동안 해방기 시의 전개를 조감해온 틀은 선명한 좌우 양측의 대결구도에 기대고 있었다. 조선문학가동맹을 축으로 하는 계열과, 청문협을 축으로 하는 계열의 이념적, 정치적, 인적, 매체적 적대 구도는, 식민지 시대의 좌우 대결을 고스란히 연장하여 재생산한 틀이었다. 이제 우리는 좌우의 대결 구도를 끊임없이 재생산하는 설명의 틀보다는, 순수서정-리얼리즘-모더니즘 지향이 식민지 시대와 연속성 혹은 불연속성으로 이어지면서 전혀 다른 면모를 띠게 된 삼각의 경로를 살펴야한다. 순수서정은 『靑鹿集』(1946. 8.)에서 발원하여 『詩文學』(1950. 1.)을 지나면서 정지용이나 김영랑을 일면 계승하고 일면 지워가는 과정을 통해, 리얼리즘은 『前衛詩人集』(1946. 10.)의 출현을 감격과 슬픔으로 보았던 구세대와 이들 신세대가 일정하게 단층을 형성하다가 분단을 전후로 깡그리 지워지는 과정을 통해, 모더니즘은 『新詩論』(1948. 4.) 당시의 다양한 인적, 방법적, 기질적 결합이 『新詩論』 2집(1949. 4.)을 지나면서 급격하게 감각과 언어 실험으로 미학적 축소를 겪는 과정을 통해, 각각 특유의 세대론을 구성하게 된다. 그 결과 순수서정은 한국문학의 적자로 '과잉 각인'되고, 리얼리즘은 불온성의 문학으로 '과잉 망각'되고, 모더니즘은 모더니즘이 품을 수 있는 여러 미학적 가능성이 축소된 형태로 주류화되는 변형 과정을 치르게 된 것이다.Until now, the frame within which researchers have viewed poems of the liberation period relied upon the distinct structure of confrontation between the left and the right. The hostile competition in ideology, politics and media between groups with Korean Writer's Alliance in center and groups Young Writers' Association in center was the frame reproduced by extending the confrontation of the left and the right of the colonial period just as it was. Now, it is necessary to examine the triangular route in which orientation toward pure lyricism-realism-modernism has taken totally different aspects being connected to continuity or discontinuity from the colonial period rather than the frame of explanation endless reproducing the structure of confrontation of the left and the right. Generation discussion in the liberation period of each groups of pure lyricism, realism and modernism develops as follows. The flow of pure lyricism is achieved through the process of erasing Chong, Ji-yong or Kim, Young-rang between Cheongnokjip and Simunhak or put Cheongnokpa in front. The flow of realism forms a dislocation of new generation from the old generation who witnessed the publication of Avant-garde Anthology with joy and sorrow and then around national division, is being completely wiped out. The flow of modernism is appeared as taking conservative aesthetics when the combination of various people at the time of Sinsiron rapidly experiences the process of aesthetic scale-down with sense and experiment on language in the second volume of Sinsiron. With this peculiar generation discussion of each literary flow, pure lyricism is excessively imprinted as the legitimate child of Korean literature, realism is easily forgotten as the rebellious literature, modernism goes through the process of modification in which it becomes the mainstream as the form with the aesthetic possibility being reduced in the history of Korean poetry.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE01834326http://hdl.handle.net/20.500.11754/52915
ISSN
1229-1943
Appears in Collections:
COLLEGE OF HUMANITIES[S](인문과학대학) > KOREAN LANGUAGE & LITERATURE(국어국문학과) > Articles
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