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한국 遊仙文學에 나타난 신선사상

Title
한국 遊仙文學에 나타난 신선사상
Other Titles
The Taoist ideology of Korean Yusun literature
Author
강민경
Keywords
유선문학; 신선사상; 신선; 죽음관; 선계; 仙界; 종교성; 욕망; Yusun literature; Taoist ideology; the immortal hermit idea; Taoist hermit; death religiosity; a view of death; religiosity; desire
Issue Date
2013-04
Publisher
고전문학한문학연구학회
Citation
고전과 해석, Apr 2013, 14, P.101-132
Abstract
본 논문은 유선문학에 나타난 신선 사상을 다룸으로써 長生不死를 염원하는 인간의 의식에 대해 고찰한 것이다. 이를 위해 먼저 도교에서의 죽음관 및 유선문학과 신선사상의 관계에 대해 알아보았다. 이어 유선문학에 나타난 신선 사상의 특징적 면모를 셋으로 나누어 고찰했다. 첫째, 유선문학에는 脫俗을 통한 선계 진입과 傲遊가 나타났다. 둘째, 유선문학에는 신선과의 만남과 교유가 나타났다. 유선시 작가들이 신선과 교유하면서 가장 빈번하게 하는 행위는 나는 행위와 조회하는 장면이었다. 셋째, 服藥을 통한 仙化가 나타났다. 이를 바탕으로 신선사상에 투영된 종교성과 욕망의 문제를 살펴보았다. 유선문학 자료를 새롭게 조사한 결과 16, 17세기 작가 외에도 18, 19세기 작가들도 적지 않았다. 곧 유선 문학은 특정 시기에 많이 창작된 경향이 있긴 했지만 전 시기를 통틀어 사람들은 신선이 되는 꿈을 꾸었다. 비현실적인 내용이 이단으로 배척받던 시대에도 수많은 儒者들은 신선되기를 꿈꾸었다. 도교의 신선 사상은 유교의 합리주의가 해결해주지 못하는 자유로운 상상력을 제공해준 것이다. 신선 사상은 인간의 자유와 죽음에 대한 종교성과 깊이 연결되어 있었다. 속박과 괴로움에서 벗어나고자 하는 인간의 욕망이 신선 세계로 향하게 만든 것이다. 그러므로 우리가 유선문학에서 찾아내야 할 것은 인간의 고통과 치유, 속박과 자유에 관한 문학적 욕망이다. 유선문학의 신선 사상은 인간의 종교성과 욕망의 차원에서 깊이 있게 접근될 필요가 있다.In this paper, I considered for consciousness by human desire to eternal life, dealing with Taoist ideology of Korean Yusun literature. First, I examined the a view of death of Taoism and the relationship of Yusun literature and Taoist ideology. Then I studied three aspects characteristic of the Taoist ideology of Yusun literature. First, it was found that writers entered a fairyland and enjoyed themselves through unworldliness. Second, writers met and kept Taoist hermits company. Third, writers took medicine and became hermits. On this, I look the religiosity and desires reflected in Taoist ideology. I made a thorough investigation into Yusun literature. As a result, I discovered a lot of 18, 19th century writers as well as 16, 17th’s writers. In other words, people dreamed of being hermits. Many Confucianists thought of being hermits even though in the times of Realistic era. Taoist ideology suggested free imagination that Confucian rationalism could not solve. Taoist ideology is closely connected to human freedom and death religiosity. Human desire to get out of the rein and the troubles of life made writers tend to immortal world. So we have to find the literary desire about human’s pain and healing, bondage and freedom. I think that we need to approach the Taoist ideology of Yusun literature at human’s religiosity and desire.
URI
http://www.earticle.net/Article.aspx?sn=198030http://hdl.handle.net/20.500.11754/52501
ISSN
1975-8499
Appears in Collections:
COLLEGE OF HUMANITIES[S](인문과학대학) > ETC
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