국내진출 외식 프랜차이즈 기업의 실패 분석 : 상보성 이론 및 총체적 상호일치관점을 중심으로

Title
국내진출 외식 프랜차이즈 기업의 실패 분석 : 상보성 이론 및 총체적 상호일치관점을 중심으로
Other Titles
The Failure Analysis of Foreign Food Service Franchise Business in Korea -Based on the Complementarity Theory and Total Co-alignment Aspect-
Author
김남조
Keywords
외식산업; 전략경영; 실패요인; 상보성이론; 상호일치; Food-Service Industry; Strategic Management; Failure Factor; Complementarity Theory; Co-Alignment
Issue Date
2013-08
Publisher
한양대학교 관광연구소
Citation
관광연구논총, 2013, 25(3), P.49-76, 28P.
Abstract
본 연구의 목적은 자원의 상보성 이론과 전략의 상호 일치 관점에서 국내 진출 외식 프랜차이즈 기업의 실패 분석을 연구하는 것이다. 본 연구는 질적 연구 방법 중 심층 인터뷰 기법을 사용하여 연구를 진행하였다. 연구 결과 사업의 결정 과정, 목표 시장 설정, 브랜드 포지셔닝, 의사결정 형태, 의사결정 문제와 법적인 문제로, 여섯 가지 부문에서 실 패 요인이 발생하는 것으로 결론을 도출하였다. 시사점으로는 미래 발전이라는 부문에 전 략적 목표를 가져야 하며, 정확한 목표시장을 설정하고, 브랜드 정체성을 유지하고, 원활한 의사소통을 통한 합리적인 의사 결정으로 경영을 하여야 한다는 것을 제시하였다. 연구의 의의로는 타 산업의 성공 전략이 외식산업에서 적용되지 않을 수도 있다는 것과 기존의 외식업체의 성과 측정 연구의 한계성이 있는 것을 밝혀냈다. 본 연구는 국내 영업 중 이거 나 진출을 하고자 하는 사업자에게 상보성과 상호 일치 관점의 중요성에 대한 문헌적인 제 안을 하여 바람직한 경영 활동을 영위하는데 기여하고자 한다.The purpose of this study is to analyze the failure of the food service franchise business in Korea based on the resource-based complementarity theory and co-alignment view of strategy. This study was processed through the depth interview in the qualitative research. We drew six conclusions which are the business decision making process, target market setting, brand positioning, type of decision making, problems of decision making and legal troubles. This study suggests 7 things as follows. They are the possibility of future development, exact target market setting, preservation of brand identity business decision making process, maintainability of brand identity, reasonable decision process method, good communication, compliance of contract will, resource-based complementarity theory and strategy co-alignment. The meaning of this study is that the success strategy of other industry may not be applied to food service industry and there are limitations in study of performance measurement in food service. This study is going to contribute the importance of the complementarity theory and co-alignment by the theoretical suggestions to the businessmen who are in business and have a new restaurant plan in Korea.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE06564205http://hdl.handle.net/20.500.11754/52458
ISSN
1226-8054
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE