외식업체의 저탄소 경영에 따른 고객의 태도와 행동연구

Title
외식업체의 저탄소 경영에 따른 고객의 태도와 행동연구
Other Titles
A Study of a Customer`s Attitude and Behavior toward Low-Carbon Management in Food-Service Industry
Author
김남조
Keywords
저탄소; 태도; 행동; 외식업체; 확장된 합리적 행동이론; low-carbon; attitude; behavior; food-service industry; extended theory of reasoned action
Issue Date
2013-08
Publisher
한국호텔외식관광경영학회
Citation
호텔경영학연구, 2013, 22(4), P.195-216, 22P.
Abstract
본 연구의 목적은 외식업체를 이용하는 고객들의 저탄소에 대한 태도가 행동에 미치는 영향을 분석하여 이를 추후 새로운 경영방식으로 적용시키는데 있다. 기존의 연구를 바탕으로 신념, 평가, 체면의식, 집단동조, 태도, 행동이라는 여섯 가지 잠재변수를 가지고 연구하였다. 연구 결과, 우리 사회는 아시아의 집단주의 사고방식 중 하나인 체면의식을 탈피해 가는 모습을 볼 수 있었다. 또한 정부에서 발표하는 저탄소에 대한 국민의 인식이 부족하다는 자료는 연구결과와 다르게 나타났다. 환경에 대한 인식은 높은 수준에 있으나 저탄소에 대한 정보가 부족한 것으로 나타나고 있다. 한편 대다수의 조사 대상자는 저탄소에 대한 교육을 받는 것에 긍정적인 것으로 나타났다. 그리고 본 연구의 시사점으로는 첫째, 외식업체는 저탄소에 대한 고객 홍보 및 교육 기획 시 집단동조의식을 일으킬 수 있는 교육이 효과적이라는 것을 알 수 있다. 둘째, 외식업체는 기존 정책에서 저탄소에 관한 정보와 지식을 전해주는 정책으로 전환하는 것이 효과적인 것으로 나타났다. 셋째, 외식업체는 고객에게 구체적으로 환경 친화적 행동을 어떻게 해야 하는지에 대한 방법과 그로 인한 효과를 보다 상세하게 제시해야 하는 것으로 나타났다. 넷째, 사회 전반적인 분위기가 저탄소 사회로 움직이고 있으며 외식업체는 정부정책과 맞는 저탄소 경영을 준비해야 한다. 다섯째, 외식업체의 저탄소 경영은 필수 요소로 될 것이다. 본 연구를 통해서 우리 사회가 급속하게 저탄소 사회로 변화해 가고 있으며 외식업체 경영에 있어서 이것은 중요한 경영에 한 축으로 형성되어 가는 것을 시사하고 있다.The purpose of this study was to analyze the restaurant customers` attitude that leads to their behavior under perception of low-carbon and then to apply it to new management style in food service business. Based on previous studies, this study adopted 6 latent variables, that is, belief, evaluation, attitude, behavior face-saving pressure, group-confirmity pressure. The result of this study showed that our society has been moving away from face-saving pressure among Asia`s group-confirmity pressure. The government report describing people who have little understanding of low-carbon is not consistent with the result of this study. People`s environmental perception is somewhat high but their knowledge of environment still lacks. And majority of survey participant hold positive aspect of the education of low-carbon. The implications of this study are as follows. First, when the food service business plans customer promotion and training planning of low carbon, training that can evoke group-confirmity pressure would be effective. Second, It would be better to give informations and knowledges about low carbon at existing polices in food service business. Third, food service business has to suggest how to do environment friendly behavior and it affects customer. Forth, the social atmosphere moves to low carbon society so food service company has to prepare low carbon management in accordance with government policy. And Fifth the low carbon management of food service business will be essential element. This study implies that our society is rapidly changing to low carbon society and low carbon becomes the important axis of food service management.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Article/NODE02484619http://hdl.handle.net/20.500.11754/52456
ISSN
1226-8747
Appears in Collections:
COLLEGE OF SOCIAL SCIENCES[S](사회과학대학) > ETC
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