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게임과 공격성: 게임의 심리-행동 영향을 고려한 평가방법 제안

Title
게임과 공격성: 게임의 심리-행동 영향을 고려한 평가방법 제안
Other Titles
Game design for modulating aggression : A new evaluation for gaming effects
Author
류호경
Keywords
game; evaluation framework; aggression; arousal
Issue Date
2011-12
Publisher
한국HCI학회
Citation
한국HCI학회 학술대회, 2012, 1, P.259-263(5)
Abstract
HCI (Human-Computer Interaction) 연구 방법론을 통한 게임 평가들은 사용성 혹은 몰입도 등을 사용하여, 게임 사용자들이 flow experience 를 가질 수 있도록 하는 다양한 게임디자인 방법론을 제안하였다. 하지만 이와는 다르게 일련의 학자들은 게임에 대한 평가가 단순히 게임 안에서 이루어지는 사용성 혹은 몰입도 평가를 넘어서, 사회-기술적 환경 (Sociotechnical environment) 안에서 심리 혹은 행동양식으로 평가가 이루어져야 한다고 주장한다. 이러한 배경하에 본 연구는 심리-행동양식을 고려한 새로운 게임 평가 가이드라인을 제공하고자 한다. 본 논문은 세가지 실험조건을 토대로 공격성향환기 (Arousal aggression) 평가와 공격성 측정게임을 통한 공격행동 (Physical aggression)을 측정하여, 게임에 대한 새로운 사용성 평가 프레임워크를 제안한다.Prior evaluation frameworks for games are mostly grounded on their easeof-use and engagement levels, and how these two factors are able to present flow experience or pleasant-to-use. However, some critics on this approach claimed this traditional usability approach would not uncover the core part of gaming experience, such as player’s psychological and behavioural attitudes, arising from its socialtechnical environment of playing games. The present study empirically demonstrated a new evaluation framework for gaming experience in conjunction with two extra dimensions, i.e., physical aggression and arousal aggression.
URI
http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE01878148http://hdl.handle.net/20.500.11754/51926
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