Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | 류호경 | - |
dc.date.accessioned | 2018-03-25T04:29:14Z | - |
dc.date.available | 2018-03-25T04:29:14Z | - |
dc.date.issued | 2011-12 | - |
dc.identifier.citation | 한국HCI학회 학술대회, 2012, 1, P.696-699(4) | en_US |
dc.identifier.uri | http://www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/NODE01878290 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11754/51925 | - |
dc.description.abstract | 기존 e-learning 시스템을 통한 학습의 단점중의 하나는 상황을 통한 경험적 지식을 제공할 수 없다는 것으로 요약될 수 있다. 이러한 단점을 극복하고자 최근의 기능성 게임(serious games) 혹은 모바일 기반 학습시스템 (mobile learning)은 학습내용과 상황을 동시에 제공하여 사용자들의 학습능력 강화를 도모하고 있다. 본 논문은 이러한 상황기반 학습시스템(context-rich learning systems)을 통한 학습효과를 실험적으로 검증하고, 이를 Self-Determination Theory (SDT)로 설명하고자 한다. 이를 통하여 상황정보가 제공하는 내적 동기화 과정이 새로운 학습시스템의 설계에 반영되어질 수 있도록 하는 설계 가이드라인을 제공하고자 한다.A critical limitation of the previous e-learning systems is that they have barely presented contextual information that can be applicable for strengthening a learner’s knowledge structure. To reflect this drawback, both serious games and mobile learning systems have sought for a way to embody the contextual information in its way to deliver the learning content. The present study empirically demonstrated that the learning effect from the context-rich learning system was relatively stronger than the other context-independent learning systems, and this could be seen by the differences in the internal motivation respect. Also, the outcomes from this study suggested some relevant design guidelines to promote internal motivation in the context-rich system. | en_US |
dc.description.sponsorship | 이 논문은 2011 년도 정부(교육과학기술부)의 재원으로 한국연구재단의 기초연구사업 지원을 받아 수행된 것임(20110021398) | en_US |
dc.language.iso | ko_KR | en_US |
dc.publisher | 한국HCI학회 | en_US |
dc.subject | context | en_US |
dc.subject | context-rich learning system | en_US |
dc.subject | design guidelines | en_US |
dc.subject | self-determination theory | en_US |
dc.subject | 상황기반학습시스템 | en_US |
dc.subject | 내적 동기화 | en_US |
dc.subject | 이러닝 시스템 | en_US |
dc.title | 상황기반 학습시스템의 영향과 설계방법에 대한 실험적 고찰 | en_US |
dc.title.alternative | An empirical study on the effects of context-rich learning systems | en_US |
dc.type | Article | en_US |
dc.relation.page | - | - |
dc.contributor.googleauthor | 양현경 | - |
dc.contributor.googleauthor | 류호경 | - |
dc.contributor.googleauthor | 이장선 | - |
dc.contributor.googleauthor | Yang, Hyeon Gyeong | - |
dc.contributor.googleauthor | Ryu, Ho Kyoung | - |
dc.contributor.googleauthor | Lee, Jang Sun | - |
dc.sector.campus | S | - |
dc.sector.daehak | GRADUATE SCHOOL OF TECHNOLOGY & INNOVATION MANAGEMENT[S] | - |
dc.sector.department | DEPARTMENT OF TECHNOLOGY MANAGEMENT | - |
dc.identifier.pid | hryu | - |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.