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차량 간 통신 기반 추월보조 서비스를 위한 시나리오 및 네트워크 성능 평가

Title
차량 간 통신 기반 추월보조 서비스를 위한 시나리오 및 네트워크 성능 평가
Other Titles
Scenario and Network Performance Evaluation for A Do Not Pass Warning Service Based on Vehicle-to-Vehicle Communications
Author
이상선
Keywords
ITS; WAVE; V2V communications; overtaking; vehicular safety services
Issue Date
2013-03
Publisher
한국통신학회
Citation
한국통신학회논문지, 2013, 38C(3), pp.227-232
Abstract
ITS 기술의 발전으로 인해 교통 분야에 관련한 서비스들이 제시되고 있다. 그리고 IEEE WG802.11과 P1609에서 추진하고 있는 WAVE가 차량 간 통신 표준으로 제정되고 있다. WAVE는 빠른 연결과정을 가지며 이동성 측면에서 우수한 특성을 나타낸다. 또한 국제적으로 차량 간 통신을 이용한 국가 프로젝트 및 서비스가 제안되고 있으며, 특히 미국 도로교통안전국에서 진행 중인 VSC-A 프로젝트에 다수의 차량 제조사가 참여하고 있고 차량 간 통신을 이용한 안전 서비스 및 측위 기술들이 제안되고 있다. 이러한 안전 서비스에 대한 모델 및 성능을 위한 차량 간 통신 성능에 대한 규격을 분석하고 제시해야 할 필요성이 있다. 따라서, 본 논문에서는 차량 간 통신을 이용한 추월보조 안전 서비스에 대한 시나리오 및 모델을 제안한다. 이를 이용하여 WAVE 환경 하에서의 네트워크 시뮬레이션을 수행하여 통신 성능을 평가하였다. 향후 차량 간 통신을 이용한 추월보조 서비스의 실차 적용을 위해 고려해야 할 요소인 채널별 전송거리 및 지연시간에 대한 결과를 결론에서 제시하였다.Due to the development of ITS technology, various services related to transportation under vehicular environments have been provided. Especially, as wireless communication technology, WAVE has been established as a standard for vehicle-to-vehicle communications. WAVE has fast connection and excellent mobility characteristics. A VSC-A project is conducting by global automotive OEMs in USDOT. This project introduces the advanced safety services with vehicle-to-vehicle communications. In this paper, we presented the scenario of a do not pass warning service, which prevents an accident during overtaking activity by using vehicle-to-vehicle communications. In addition, we analyzed network performance under WAVE. In conclusion, we introduced the simulation results. Finally, we summarized the communication range and delay values for consideration factors for a overtaking model.
URI
http://koreascience.or.kr/article/ArticleFullRecord.jsp?cn=GCSHCI_2013_v38Cn3_227http://hdl.handle.net/20.500.11754/49210
ISSN
1226-4717; 1226-4725
DOI
10.7840/kics.2013.38C.3.227
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