101 0

초등학생의 인기에 대한 변화신념이 사회적 관계 어려움에 미치는 영향: 자아존중감을 매개로

Title
초등학생의 인기에 대한 변화신념이 사회적 관계 어려움에 미치는 영향: 자아존중감을 매개로
Other Titles
The Effect of Self Theories of Popularity on Relational Difficulties of Elementary School Students: Focusing on Self-Esteem as a Mediator
Author
신태섭
Keywords
인기에 대한 변화신념; 증진신념; 고정신념; 자아존중감; 사회적 관계 어려움; the self theories of popularity; entity belief; incremental belief; self-esteem; relational difficulties
Issue Date
2012-12
Publisher
서울대학교 교육연구소(아시아태평양교육발전연구단)
Citation
아시아교육연구(Asian journal of education), 2012, 13(4), P.337-357, 21P.
Abstract
본 연구의 목적은 인기가 변화할 수 있다고 인식하는 증진신념과 인기는 고정되어 있다고 인식하는 고정신념이 자아존중감을 매개로 초등학생의 사회적 관계 어려움에 미치는 영향력을 밝히는 데 있다. 이를 위하여 초등학생의 인기에 대한 변화신념(증진신념, 고정신념), 자아존중감, 사회적 관계 어려움 간의 상관관계를 살펴보았으며 인기에 대한 변화신념이 자아존중감을 매개로 사회적 관계 어려움에 미치는 영향력을 알아보기 위해 경로분석을 실시하였다. 상관분석 결과, 인기에 대한 증진신념은 자아존중감과 정적인 상관을 나타내었으며 사회적 관계 어려움과는 관련성이 나타나지 않았다. 반면 인기에 대한 고정신념은 사회적 관계 어려움과 정적인 상관이 나타났으며, 자아존중감과는 부적인 상관이 있는 것으로 나타났다. 또한 경로분석 결과 인기에 대한 고정신념과 증진신념이 자아존중감을 매개로 사회적 관계 어려움에 미치는 구조모형은 적합한 것으로 나타났다. 인기에 대한 고정신념은 자아존중감을 낮추고, 낮아진 자아존중감은 사회적 관계 어려움을 높이는 것으로 나타났다. 반면, 인기에 대한 증진신념은 자아존중감을 높이며, 높아진 자아존중감은 사회적 관계 어려움을 낮추는 것으로 나타났다. 즉 자아존중감은 인기에 대한 변화신념과 사회적 관계의 어려움을 매개하는 역할을 하는 것으로 나타났다. 본 연구는 자아존중감을 통해 사회적 관계의 어려움에 영향을 미치는 인기에 대한 변화신념의 특징을 파악하여, 과도하게 인기에 집착하는 아이들에게 자신의 인기에 대한 변화신념을 고취해 주는 것이 중요하다는 점을 시사하고 있다.This study investigated the notion of self theories of popularity. This research explored the relationships among the self theories of popularity, self-esteem, and relational difficulties. A path analysis was conducted to analyze the causal effects of the self theories of popularity on relational difficulties that were mediated by self-esteem. The results showed a positive correlation between entity belief and relational difficulties. The results also revealed a positive correlation between incremental belief and self-esteem while a negative correlation was found between entity belief and self-esteem. The self theories of popularity had a significant effect on self-esteem, which in turn had a significant effect on relational difficulties. The entity belief had a negative effect on self-esteem, while the incremental belief had a positive effect on self-esteem. Self-esteem had a negative effect on relational difficulties. Findings suggest that self-esteem mediates the relationship between the theories of popularity and relational difficulties. Theoretical and practical implications were discussed in the discussion section.
URI
http://www.kci.go.kr/kciportal/landing/article.kci?arti_id=ART001724711http://hdl.handle.net/20.500.11754/48703
ISSN
1229-9448
DOI
10.15753/aje.2012.13.4.014
Appears in Collections:
OFFICE OF ACADEMIC AFFAIRS[S](교무처) > ETC
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE