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합작투자(Joint Venture)와 기업성과: 제조업 부문 vs. 서비스 부문 vs. 파이낸스 부문

Title
합작투자(Joint Venture)와 기업성과: 제조업 부문 vs. 서비스 부문 vs. 파이낸스 부문
Other Titles
Firm Performance and Joint Venture: Manufacturing vs. Service vs. Finance
Author
임형록
Keywords
전략적 제휴; 패널 분석; 규모 확대; 수익성; 기업성과; Strategic Alliance; Panel Analysis; Size Expansion; Profitability; and Industry Analysis
Issue Date
2014-04
Publisher
한국기업경영학회
Citation
기업경영연구, 2014, 54, P.27-42
Abstract
인수합병이나 전략적 제휴 등과 같은 대표적인 경영전략 중에서도 합작투자는 양 투자주체의 실질적인 투자를 통해 전략이 전개된다는 매우 독특한 성격을 갖는다. 이는 합작투자가 갖는 투자 주체의 성격에 준하는 것으로 본 연구에서는 경영전략으로서 합작투자가 기업의 경영성과에 미치는 효과를 실증분석하는 데에 목적을 두었다. 이를 위해 표본의 수를 충분히 확보할 수 있는 미국 상장사들을 대상으로 각 년도 합작투자 건수를 ㄴ수집했다. 본 연구에서는 첫째, 기업경영전략으로서 경영전략이 갖고 있는 전략적 우위를 검증하고, 둘째, 제조업 부문과 비(非)제조업 부문 중 어느 부문에 있어 더욱 큰 전략적 우위를 제공할 수 있는지를 연구 목적으로 삼았다. 그 연구방법론으로서 각 산업 단위의 차이점에 따른 산업효과를 교정해 전략적 제휴가 기업성과에 미치는 효과를 검증할 수 있는 패널 고정효과 모형을 채택했다. 본 연구의 주요 연구결과는 다음과 같다. 먼저 총자산(total assets)과 매출액(total sales)으로 측정된 규모 성과의 경우 파이낸스 부문에서 가장 큰 효과가 나타났고, 총자산의 경우 서비스 부문 그리고 제조업 부문 순서로 전략적 제휴의 효과가 큰 것으로 나타났다. 다만 매출액을 종속변수로 할 경우 제조업 부문이 서비스 부문보다 큰 효과를 보였으나 그 차이는 거의 존재하지 않는다. 다음으로 총수익(revenue)과 매출총이익(gross profit)으로 측정된 수익성 성과의 경우 제조업 부문, 파이낸스 부문, 그리고 서비스 부문 순으로 큰 효과를 미치고 있다. 이렇듯 전략적 제휴는 제조업과 비제조업에 있어 상이한 효과를 미치고 있는 것이 특징으로 특히나 파이낸스 부문의 경우 가장 큰 효과를 갖는다는 점은 매우 흥미롭다. 이러한 원인은 전략적 제휴가 양 산업군에 있어 다른 형태로 적용되기 때문으로 풀이된다. 즉, 비제조업 부문의 경우 전략적 제휴가 단일 계약으로 성사되기에 전략적 제휴의 효과가 곧 바로 나타난다. 반면 제조업 부문의 경우 순차적으로 자금이 투입되기 때문에 일정 시간이 흐른 후 규모가 확대되는 시차효과를 갖기 쉽다. 반대로 수익성의 경우 양 투자자가 비용을 공유하는 만큼 매몰비용이 크게 발생하는 제조업에서 더욱 확대되기 쉬운 개연성을 갖는다.This paper studies how joint venture affects firm performance. Two purposes are set to purse the paper. First, we scrutinize the strategic advantage of joint venture, as a significant firm strategy, on firm performance, and second, we study which sector benefit more from joint venture between manufacturing sector and non-manufacturing sector, particularly dividing into finance sector and service sector. This approach is useful because different industries have different industry characteristics. For instance, joint venture can enlarge the size of service industry instantaneously because huge initial sunk costs or physical investments are necessary. In contrast, partner firms can share fixed costs through joint venture, which can improve profitability. In order to pursue the paper, we apply panel fixed effect model. The two types of dependent variables are used; total assets and sales are the proxies for measuring size expansion, and total revenues and gross profits represent profitability. We use annal joint venture information from Bloomberg dataset and other variables are collected from Compustat. The main findings are to the followings. First, when it comes to size expansion measured by total assets and total sales, the contribution of joint venture turns out to be greater by the order of finance sector, service sector, and manufacturing sector. In terms of profitability measured by revenue and gross profits are greater by the order of manufacturing sector, finance sector, and service sector. These results clearly demonstrate that joint venture has different contributions to different industry groups. This is probably because, in service area, joint ventures are contracted as a single-shot game; however, in manufacturing sector, both participants invest sequentially according to the investment scheme in a joint venture. Alternatively speaking, joint venture has a lag effect on manufacturing sector.
URI
http://uci.kci.go.kr/resolution/result.do?res_cd=G704-002085.2014.21.2.004&res_svc_cd=http://hdl.handle.net/20.500.11754/48305
ISSN
1229-957X
Appears in Collections:
GRADUATE SCHOOL OF BUSINESS[S](경영전문대학원) > ETC
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