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성 제국주의, 민족 전통, 그리고 ‘기생’의 침묵― ‘기생관광’ 반대운동의 재현 정치, 1973~1988년

Title
성 제국주의, 민족 전통, 그리고 ‘기생’의 침묵― ‘기생관광’ 반대운동의 재현 정치, 1973~1988년
Author
박정미
Keywords
기생관광 반대운동; 재현 정치; 페미니즘과 민족주의; 서발턴; Anti-Kisaeng Tourism Campaign; the politics of representation; feminism and nationalism; subaltern
Issue Date
2014-03
Publisher
한국사회사학회
Citation
사회와역사(구 한국사회사학회논문집), no.101[2014년], pp. 405 - 438
Abstract
이 연구의 목적은 1970~80년대 '기생관광' 반대운동의 역사와 담론을 고찰하는 것이다. 논문은 특히 운동 담론의 '재현 정치', 곧 여성운동가들이 '기생'을 어떤 존재로 재현했는지, 그 과정에서 어떤 문제설정과 주체위치가 부각되거나 비가시화되었는지 분석했다. 이를 통해 운동가들이 일본 남성에 의한 '기생관광'을 '성 제국주의'로 비판하는 과정에서 '민족 전통'을 소환/재발명했음을 확인할 수 있었다. 페미니스트 민족주의 담론은 부덕한 아버지, 곧 독재정부로부터 딸을 구원하는 어머니를 주인공으로 내세웠다. 동시에 그것은 나이 많은 중산층 여성운동가와 하층 계급 출신의 젊은 기생을 모녀관계로 번역함으로써 양자의 연령적, 계급적 위계를 자연화했다. 그 결과, 희생된/타락한 딸로서 '기생'은 페미니스트 담론에서조차 말할 권위를 인정받지 못한 채 침묵을 지켜야 했다. 이러한 재현 정치의 한계를 극복하기 위해서, 이 논문은 가족 모델에 기초한 민족주의의 정치적 상상을 초월하는 한편, “듣기의 윤리”에 입각한 대안적 재현 방식을 모색할 것을 제안한다.This study examines the history and discourses of anti-Kisaeng tourism campaign conducted in the 1970s-80s in South Korea. Kisaeng tourism refers to prostitution tours, the main customers of which were Japanese men. This paper pays particular attention to the politics of representation: how women activists represented the Kisaeng (Korean Geisha, sex workers), and which subject-positions and problematics were emphasized and which were invisualized. It shows that the campaigners evoked or re-invented ‘national tradition’ while criticizing the ‘sexual imperialism’ by Japanese male tourists. Such feminist nationalist discourses depicted campaigners as heroine “mothers” who saved their “daughters” from an immoral father, namely, the dictatorship. At the same time, the discourses naturalized age and class gaps between old middle-class activists and young lower-class sex workers, by describing the latter as daughters and the former as mothers. As a result, the Kisaeng as victimized or fallen daughters were silenced, even in the feminist counter discourses. In order to overcome this limitation, it is necessary to transcend the political imaginary of nationalism, and to seek alternative methods of representation premised on the “ethics of listening.
URI
http://kiss.kstudy.com/thesis/thesis-view.asp?key=3459440http://hdl.handle.net/20.500.11754/48015
ISSN
1226-5535
Appears in Collections:
RESEARCH INSTITUTE[S](부설연구소) > RESEARCH INSTITUTE OF COMPARATIVE HISTORY & CULTURE(비교역사문화연구소) > Articles
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